Driedelige podcast serie Terra Mosana

Een meertalige reis door de Euregio Maas-Rijn

Spreken we over 500 jaar nog een Limburgs dialect of Engels? Hoe klinkt onze toekomsttaal? Hoe komt het dat in de Euregio op een paar kilometer afstand zoveel verschillende dialecten en talen te vinden zijn? Klopt het dat Duitse dialecten aan het verdwijnen zijn? Komen Walen nog thuis in een eigen taal zoals hun Vlaamse buren?

Twee jongeren uit Nederlands Limburg gaan in een driedelige podcast op zoek naar antwoorden op deze vragen op hun geboortegrond: in de Euregio.

De luisteraar van deze podcast volgt twee jonge sporenonderzoekers: Sarah Eummelen en Bas Opgenoorth. Zij gaan op zoek naar de oorsprong en toekomst van meertaligheid in de Euregio. Zo ontmoeten zij historisch taalkundige Michiel de Vaan die weet hoe de Euregio klonk in het jaar 1 en in de jaren erna – 500, 1000, 1500, 2000 zelfs tot in de verre toekomst van het jaar 2500. We horen hem klanken uit het verre verleden en toekomst tevoorschijn toveren.

De luisteraar hoort ook persoonlijke verhalen over taal en thuis zoals van een liefde tussen een inwoner uit Aken en uit Luik en hoe er een nieuwe taal ontstond in de cité van Eisden. De jonge sporenonderzoekers spreken ook met experts als Leonie Cornips, Marie Guy Boutier, Clemens Bayer, Lou Spronck en Eric Wetzels die met hart en ziel vertellen over die talige diversiteit in en over de grenzen van de Euregio. In deze podcast is de luisteraar door de 1-op-1 relatie met de sporenonderzoekers direct betrokken bij het onderwerp.

macch
interreg

• Filosofe Maud Oostindie van de Universiteit Maastricht is één van de nieuwe ‘Faces of Science’ die vandaag gepresenteerd werden door de KNAW. Via blogs en vlogs gaat zij laten zien hoe haar leven als beginnend wetenschapper eruitziet.

• Levende hersenen in een laboratorium en onderzoek naar internetvrijheid. Maar liefst twee wetenschappers van Universiteit Maastricht zijn dit jaar genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs. Breng jij ook je stem uit?

• Anna Harris heeft een ERC Consolidator Grant van 2 miljoen euro gekregen voor haar project 'The Upcycled Clinic: A global ethnography of material creativity in contemporary medicine’.