Universiteiten York en Maastricht lanceren voor € 2,2 miljoen aan onderzoeksprojecten

Het York Maastricht Partnership (YMP) heeft zijn eerste financieringsronde gelanceerd. In deze ronde wordt een bedrag van 2.2 miljoen euro ter beschikking gesteld voor negen verschillende onderzoeksprojecten. Hierbij zijn o.a. initiatieven om ernstige gezondheidsproblemen aan te pakken en om oplossingen te zoeken op het gebied van duurzaamheid.

Samenwerking

Het Partnership tussen de universiteiten van York en Maastricht is eerder dit jaar opgezet met het doel om gezamenlijk onderwijs en onderzoek te realiseren. Deze eerste financieringstranche - bestaande uit bijdragen van het partnership, universitaire afdelingen, beurzen en financiering door de particuliere sector – is bedoeld voor gezamenlijke onderzoeksinitiatieven in York en Maastricht.

Onderzoek

Het geld zal worden gebruikt voor onderzoek op het gebied van medische beeldvorming, data science en programma's over de toekomst van Europa en de mondiale ontwikkelingen. Elk project wordt zowel in Maastricht als in York uitgevoerd, geleid door onderzoekers van beide universiteiten.

Voorbeeldprojecten

• Hoe kunnen immuuncellen hun metabolisme reguleren en ziekten zoals borstkanker en de parasitaire ziekte leishmaniasis aanpakken.
  • Hoe stroomt informatie door de hersenen en welk effect heeft dit op veroudering en geestelijke gezondheid
  • Hoe kunnen we, door het beter omgaan met Big Data, organisaties helpen, in belang van burgers, bij het op een verantwoorde manier omgaan met hun persoonlijke gegevens.
  • Hoe kunnen we intensiever mondiaal samenwerken en de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties zo vormgeven dat iedereen mee doet.

Klik hier voor een volledige lijst van de negen gefinancierde projecten.

Prof. dr. Martin Paul, voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Maastricht:
“De gekozen projecten laten zien wat er mogelijk is dankzij deze Nederlands/Britse universitaire samenwerking. Hierdoor wordt ons concurrentievermogen en positie in het Europese hoger onderwijs steviger - onafhankelijk van de politieke uitdagingen.”

Prof. Charlie Jeffery, Vice-Chancellor van de Universiteit van York:
“Deze projecten brengen toonaangevende expertise van twee universiteiten samen. Zij zetten zich in voor betere samenwerking bij het aanpakken van enkele van de meest urgente en belangrijke uitdagingen waarmee de wereld vandaag wordt geconfronteerd.”

Ian Wiggins, directeur van het York-Maastricht Partnership:
"Ondanks de Brexit-onderhandelingen toont dit partnership het belang van Europese samenwerking aan, en ook hoeveel méér we kunnen bereiken als we in heel Europa samenwerken."