UM presenteert eerste resultaten Employability Programma

Op woensdag 8 november organiseerde de Universiteit Maastricht (UM) de Employability Inspiratie & Improvisatie Dag. Daar werden de eerste resultaten gepresenteerd van het UM Employability Programma, dat studenten helpt bij de voorbereiding op hun carrière na de universiteit.

Zo werd de nieuwe employability webomgeving gelanceerd, die bestaat uit drie componenten:

• De employability homepage, met informatie over employability aan de UM en het Employability Programma;
  • De studentenpagina, waar het volledige aanbod aan activiteiten rond employability voor UM-studenten op één plek bij elkaar staat;
  • De bedrijvenpagina, die het contact tussen potentiële werkgevers en UM-studenten vergemakkelijkt.

De pagina voor studenten is opgezet als eerste stap in de richting van een eigen omgeving binnen het Student Portal, die in het volgende academisch jaar wordt gelanceerd. Met dit employability portal zullen studenten hun weg kunnen vinden binnen een gepersonaliseerde digitale omgeving op basis van hun persoonlijk profiel, suggesties van medestudenten en advies van experts.

Employability event

De resultaten die tijdens het seminar zijn gepresenteerd, vormen de eerste stappen naar de oprichting van het Centre for Student Employability. Bekijk dit interview met projectleider Employability Ellen Bastiaens over de huidige ontwikkelingen en toekomstplannen.

Hoogopgeleide, veerkrachtige en ‘employable’ afgestudeerden
De Universiteit Maastricht legt zich toe op de ontwikkeling van hoogopgeleide, veerkrachtige en gewilde arbeidskrachten, met academische kennis en vaardigheden voor een succesvolle overstap van universiteit naar arbeidsmarkt. Niet alleen voor het vinden van een eerste baan; we geven onze afgestudeerden ook de juiste instelling en vaardigheden mee voor loopbaanontwikkeling op de lange termijn. Dit doen we door ze ruime gelegenheid te bieden om competenties te ontwikkelen die hun inzetbaarheid op de arbeidsmarkt vergroten. Denk aan wetenschappelijke kennis & vaardigheden, zelfbewustzijn, aanpassingsvermogen, maatschappelijke verantwoordelijkheid en een leven lang leren.

• Na jaren van turbulentie, heeft het leven van alumna Lea Vink een vlucht genomen in Wenen. Ze kan er nieuwe stappen zetten in haar loopbaan op het kruispunt van luchtvaart en organisatiepsychologie. Ook op persoonlijk gebied lacht het geluk haar toe sinds haar transitie van man naar vrouw.

• Zelfstandig besluiten nemen bij vergelijkbare situaties doen computers al volop. Maar kunnen zij ook kennis toepassen op nieuwe feiten? Mark Winands, de kersverse hoogleraar Machine Reasoning bij het Department of Advanced Computing Sciences (DACS), ontwikkelt rationeel handelende computerprogramma...

• Zou het milieu erbij gebaat zijn als we plastic vervangen door papier of glas? Nee, is het verrassende antwoord van Kim Ragaert, hoogleraar Circular Plastics. Zij pleit voor een alternatieve aanpak, gericht op meer bewustwording en kennis op het gebied van recycling.