UM koestert digitaal erfgoed

Op woensdag 16 juni a.s. vindt een interessant online event plaats over de toekomst en borging van het digitaal erfgoed in onze regio. Het event is gekoppeld aan de ondertekening door vice-voorzitter van het CvB Nick Bos van het manifest van het Netwerk Digitaal Erfgoed (NDE) namens de UM. Daarmee onderschrijft de UM de uitgangspunten van het manifest en de Nationale Strategie Digitaal Erfgoed om ons erfgoed beter zichtbaar te maken en te verankeren in de regio.

Projecten

Met verschillende projectpresentaties brengen we je op de hoogte van de ontwikkelingen rond linked open data en participatieve erfgoedprojecten in onderzoek en onderwijs aan de UM. Tijdens een paneldiscussie verkennen we toekomstige samenwerkingen. Dit zijn:

Sociaal Historisch Centrum voor Limburg: DRAPO Limburgse vlaggen- en vaandelcultuur

Universiteitsbibliotheek: Bijzondere Collecties zichtbaar en vindbaar maken in Wikidata

Faculty of Arts and Social Sciences: Creating digital collections

MACCH/Faculty of Arts and Social Sciences: Terra Mosana

De organisatie is tot stand gekomen in samenwerking met landelijke, provinciale en universitaire partners (Netwerk Digitaal Erfgoed, Huis voor de Kunsten Limburg, Maastricht University Faculty of Arts and Social Sciences, Maastricht Centre for Arts and Culture, Conservation and Heritage, Sociaal Historisch Centrum voor Limburg, Limburgs Museum en de Universiteitsbibliotheek).

• Klimaat, oorlog en oplevend nationalisme: mondiale samenwerking rammelt aan alle kanten. Toch pleit hoogleraar Mathieu Segers nog voor Europees leiderschap: ‘Als dood en verderf om zich heen grijpen, en er eigenlijk geen licht meer lijkt te zijn, ontstaan vaak de meest briljante plannen.’

• In een korte podcast van BNR Nieuwsradio gaat UM-historicus Raf de Bont in op de vraag of met alle bemoeienis van de mens een 'echt wild dier' nog wel bestaat.  En of we nog wel kunnen spreken van wilde natuur als er nergens op aarde meer een plekje is dat niet door ons is beïnvloed.

• Voor wetenschap gebeurt niet alleen via de universiteit, betoogde Marjolein van Asselt, vertrekkend hoogleraar Risk Governance bij de Universiteit Maastricht, tijdens haar afscheidscollege.