UCM’s Teun Dekker Europa’s eerste hoogleraar Liberal Arts and Sciences Education!

Sinds 1 juli 2017 is prof. Teun Dekker hoogleraar Liberal Arts and Sciences Education. Zijn hoofdtaken worden het Liberal Arts-woord verspreiden in Nederland en in het buitenland en onderzoek doen naar Liberal Arts education in Europese context, maar ook naar de sociale, politieke en educatieve betekenis ervan.

"Het woord professor komt van het werkwoord ‘professing’: praten over waar je écht in gelooft. En ik geloof écht in Liberal Arts. Het idee is dat ik een soort ambassadeur voor Liberal Arts word en schrijf en spreek over waarom Liberal Arts belangrijk is voor de democratie en voor de arbeidsmarkt, maar vooral belangrijk voor een goed leven en zodat de wereld beter begrijpt wat de Liberal Arts-beweging precies inhoudt.​"

UCM - the seven liberal arts
Giovanni di Ser Giovanni Guidi - The Seven Liberal Arts

We hebben Prof. Dekker gesproken om een beter beeld te krijgen van zijn nieuwe hoogleraarschap en zijn visie op Liberal Arts en waarom het zo belangrijk is.

Lees het hele interview

• Vanaf 1 september is het Innovation Center for Artificial Intelligence officieel een samenwerkingsverband tussen 18 Nederlandse kennisinstellingen, waaronder de Universiteit Maastricht

• Deze zomer haalden de eerste studenten de finish van de masteropleiding Imaging Engineering. Ze zijn blij met de kans die ze kregen om als één van de eersten mee te doen met deze wereldwijd unieke opleiding die de wetenschap en technologie achter imaging combineert. Hun formule voor succes: chocola.

• “We zijn pioniers van een nieuwe tak van engineeringwetenschappen, niet alleen voor Maastricht, maar voor de wereld.” Zegt Francesco Ferrari over de groep van dertien studenten, waaronder hijzelf, die in juli als eerste het bachelordiploma Circular Engineering kreeg.