Twee projecten met belangrijke UM-input goedgekeurd voor Europese roadmap

Het European Strategy Forum on Research Infrastructures (ESFRI) heeft afgelopen week besloten om twee projecten waarin de Universiteit Maastricht (UM) een belangrijke rol speelt, op te nemen in de upgrade van de routekaart voor 2021. Het gaat om de Einstein Telescope en EBRAINS, de open onderzoeksinfrastructuur die is ontwikkeld door de partners binnen het Human Brain Project. Vanuit de UM zijn de onderzoeksgroepen van respectievelijk Stefan Hild en Jo van den Brand (FSE), en van Rainer Goebel (FPN) nauw bij deze projecten betrokken.

Network

Human Brain Project

Het Human Brain Project beweegt zich op het snijvlak van neurowetenschappen, AI en neurorobotica. Het ontwikkelt de 'hersenen' voor biologisch geïnspireerde cognitieve architecturen die dienen als 'brein' voor robotsystemen. Rainer Goebel leidt een van de werkpakketten binnen dit langlopende internationale project. Vorig jaar zomer ondertekende de Europese Commissie nog een subsidieovereenkomst van 150 miljoen euro voor de periode tot 2023. Meer info over EBRAINS vind je hier.

Einstein telescope

Einstein Telescope

De Einstein Telescope is een toekomstig ondergronds observatorium voor zwaartekrachtsgolven. Het instrument wordt veel gevoeliger dan de bestaande detectoren, en stelt daardoor onderzoekers in staat om voor het eerst een blik te werpen op de ‘donkere’ onontdekte delen van het heelal.

“De goedkeuring van Einstein Telescope door ESFRI erkent de wetenschappelijke waarde van ons project voor Europa", zegt Jo van den Brand, projectdirecteur van Einstein Telescope. "Ik ben trots dat Europa ervoor kiest om met Einstein Telescope onze fundamentele wetenschappelijke kennis verder te brengen. De technologische innovatie en de sociaaleconomische groei van de regio die hiermee gepaard gaan zijn van groot strategisch belang.”

Stefan Hild voegt daaraan toe: “We zijn nu een stap dichterbij het realiseren van de Einstein Telescope, en uiteraard ook bij onze ambitie om de grensregio in de buurt van Maastricht aan te bieden als gastplek voor de Einstein Telescope.”

Meer informatie vind je hier.

• Aan de hand van een hersenscan kunnen zien welk geluid iemand heeft gehoord. Onderzoekers van de Universiteit Maastricht hebben onlangs voor een wereldprimeur gezorgd door gehoord geluid te reconstrueren op basis van iemands breinactiviteit.