Topsporter #2: zwemster Judith Houtvast

In onze reeks over topsportende studenten is nu Judith Houtvast aan het woord. Judith (19) zwom al diverse Nationale Kampioenschappen en studeert daarnaast in het tweede jaar van de bacheloropleiding Biomedische Wetenschappen. Hoe doet ze dat en waar legt ze haar prioriteiten? Dat vertelt ze hieronder.

Judith zwemt al 13 jaar wedstrijden, al zag het er op vierjarige leeftijd niet naar uit dat ze in deze sport een topniveau zou gaan bereiken. “Als kleuter ging ik net als andere kinderen op zwemles. Al gauw zei de zwemjuf dat ik nooit zou leren zwemmen en maar terug moest naar het beginnersgroepje. Mijn ouders regelden dat ik bij een andere zwemjuf terechtkwam en daarna ging het prima. Ik haalde achter elkaar alle diploma’s en zelfs zwemvaardigheid 1, 2 en 3. Toen me daarna de vraag werd gesteld welke sport ik ging kiezen, antwoordde ik voetballen of zwemmen. Dat leidde tot een uitnodiging om een keertje mee te trainen. Ik vond er niks aan, want iedereen was sneller dan ik, maar voor het goede fatsoen zei ik dat ik het leuk vond. Uiteindelijk ben ik echt van deze sport gaan houden.”

Alleen naar Eindhoven

Ze heeft veel over voor haar sport. Toen ze zestien was, kreeg ze de gelegenheid fulltime te trainen bij de Koninklijke Nederlandse Zwembond (KNZB), maar daarvoor moest ze wel naar Eindhoven verhuizen. Judith: “Ik woon in de omgeving van Sittard en ging daar ook naar de middelbare school. De stage betekende dat ik mijn school moest verlaten en in Eindhoven mijn opleiding afmaakte. Ik heb daar twee jaar gewoond. Gelukkig was het een heel veilige omgeving. We zaten op een bewaakte campus, er was toezicht en er werd voor ons gekookt. Iedere dag volgden we naast school en huiswerk een zware training. Dat heeft me echt een heel stuk verder gebracht in mijn sport.”

Training

Biomedische Wetenschappen is geen lichte opleiding. Hoe combineert Judith dat met al haar trainingen en wedstrijden? “Ik kan helaas naast mijn studie niet naar alle trainingen gaan. Mijn prioriteit ligt bij de opleiding, dus ik bekijk van week tot week hoe vaak ik kan trainen. Ik laat het afhangen van het aantal onderwijsuren en de opdrachten die ik moet doen. Dan bespreek ik met mijn trainers op welke momenten het belangrijk is om erbij te zijn. Ik moet dus keuzes maken. De ene week lukt het om acht keer te trainen, de andere maar vijf keer. Opdrachten voor de opleiding probeer ik zoveel mogelijk overdag te doen, maar als ik dat niet haal, dan moet het ’s avonds na training en eten.”

Judith

Uithoudingsvermogen

Moet Judith haar sportambities bijstellen nu ze de opleiding vooropstelt? “Ja, dat moet ik zeker. In de afgelopen periode waren er bijvoorbeeld trainingen waarin ik de trainingsprikkels niet haalde die je nodig hebt om jezelf te verbeteren op het gebied van uithoudingsvermogen, snelheid, etc. Mijn uithoudingsvermogen is op dit moment niet wat ik zou willen dat het is. En als ik dan bij een wedstrijd naast iemand zou staan die 23 uur of zelfs meer per week traint, dan is dat wel een verschil. Ik heb al een aantal jaren meegedaan aan het Nationale Kampioenschap en zou uiteindelijk ook graag het Europees Kampioenschap op de korte baan zwemmen. Maar ik moet realistisch zijn nu mijn studie op de eerste plaats komt. De techniek blijft wel, maar ik heb echt uithoudingsvermogen nodig om dat te halen. Ik denk wel dat ik het straks weer kan ophalen als ik meer tijd heb.”

EK of toetsen?

Na haar bacheloropleiding wil Judith nog een master doen. Ze twijfelt tussen immunologie en neurologie. “Kijk, de kans dat ik de Olympische Spelen haal, is heel klein en met zwemmen is niet veel te verdienen. Ik moet het straks dus echt van mijn opleiding hebben.” Stel dat ze zou moeten kiezen tussen toetsen en meedoen aan het EK: “Als ik dat ooit haal, dan kies ik voor het EK, maar ik zou ook onderzoeken wat mogelijk is qua toetsen. Ik ben verleden jaar in het UM Topsportprogramma gerold, maar heb daar nog geen gebruik van hoeven te maken. Ik kan gewoon naar alle onderwijsgroepen gaan en aan de toetsen meedoen. Maar ik weet dat de mogelijkheid bestaat om van onderwijsgroep ruilen en mee te doen met de resits als je vanwege een wedstrijd niet bij de toets kunt zijn.”

Reddingsbrigade

Naast ‘gewoon’ zwemmen traint Judith nu ook voor wedstrijden met de reddingsbrigade. “Ik heb een extra opleiding gedaan en mijn brevet voor reddingszwemmen gehaald. Ik mag nu ook al meelopen met het Nederlands team voor reddingszwemmen en wedstrijden komen er binnenkort aan. In Nederland is het niet zo bekend, wedstrijden in reddingszwemmen, maar in andere landen wel, zoals in Australië.” Heef Judith een tip voor andere topsportende studenten? “Planning is cruciaal, want je wil zowel je opleiding als je sport goed doen. Maar het is ook belangrijk om af en toe even stil te staan en te genieten.”
 

Door: Margot Krijnen
Fotografie: Joris Hilterman

Lees ook

  • Manon’s academic path led her to work on prevention and well-being at the workplace. A place where we spend most of our time. The master’s programme Occupational Health and Sustainable Work (OHSW) uncovered the interventions that companies and policymakers need to keep work sustainable. Her job as a...

  • Klinisch epidemioloog en postdoctoraal onderzoeker Frits van Osch studeerde Epidemiologie vanwege de sterke focus op onderzoeksmethodologie. Frits is enthousiast om bij VieCuri Medical Center met statistieken, data en patronen te werken en als tutor zijn kennis door te geven aan FHML-studenten.

  • After obtaining a bachelor’s degree in Biometrics, Bibi Teeuwen was looking for a master with a focus on the nervous system and brain. This happened to be the same year that the master’s programme Biomedical Sciences added its sixth specialisation ‘Neuromodulation’