Routine vinden in onlineonderwijs wordt de nieuwe uitdaging

Het vinden van een nieuwe routine in het onderwijs wordt de grootste uitdaging voor de komende periode. Dat stelt Patrick Bijsmans, assistant professor European Studies bij de Faculty of Arts and Social Sciences (FASoS). Onlineonderwijs, geen colleges en werkgroepen, geen samenzijn met andere studenten, geen UB; stuk voor stuk elementen die een enorm effect hebben op de dagelijkse gang van zaken.

“Ik heb dit blok en volgend blok geen onderwijsgroepen. Dat betekent voor mij dat ik in ieder geval tijd heb om alles goed voor te bereiden. Want kun je online wel op dezelfde manier lesgeven als in een collegezaal? Hoe houd je studenten betrokken bij het college terwijl je ze niet ziet? Hoe houd je de colleges attractief en interactief zodat studenten mee blijven doen?  Hoe gaat een online toets eruitzien? Dat zijn essentiële vragen voor onderwijs online”, aldus Bijsmans. Hij vervolgt: “Daar heb ik als Continuing Professional Development-coördinator bij FASoS veel contact over met collega’s. We delen ervaringen, volgen webinars, delen tips en tricks, etc. Het is een continu leerproces. Deze situatie is voor mij als docent ook geheel nieuw. Ik ben een ervaren docent, maar het lesgeven via een scherm is toch anders dan fysiek in een lokaal.” Bijsmans is een blogger en aan zijn eerste ervaringen heeft hij een blog gewijd: http://fasos-research.nl/fasos-teachingblog/2020/03/23/tales-from-my-home-office/

Techniek

Er zijn veel mogelijkheden om online met collega’s contact te hebben, zoals Skype en Zoom. “Ik gebruik momenteel veel Skype om met collega’s en studenten te communiceren, maar Skype werkt minder goed bij grotere groepen. Helaas heb ik nog maar beperkte ervaring met Zoom”, aldus Bijsmans. Maar techniek is slechts een hulpmiddel. De uitdaging zit volgens Bijsmans vooral in zaken die online een andere aanpak vragen dan bij fysiek aanwezig zijn in een leslokaal. “En daar zullen we als de docenten een nieuwe routine in moeten gaan vinden, zodat het onderwijs op afstand attractief en interactief blijft en studenten blijft uitdagen.”

Patrick Bijsmans
Patrick Bijsmans in zijn thuiskantoor

Niet alles is online

Op dit moment heeft Bijsmans geen onderwijsgroepen, maar begeleidt hij vooral bachelor- en masterstudenten bij het schrijven van papers en scripties. Ook houdt hij regelmatig contact met zijn mentorstudenten. Bijsmans: “Studenten lopen weer tegen andere problemen aan. Wat moet je bijvoorbeeld doen nu je geen toegang tot de UB hebt, maar je hebt wel een specifiek handboek nodig? Uitgeverijen zetten nu extra veel online, maar nog steeds zijn er boeken niet beschikbaar. Dit probleem heeft natuurlijk ook te maken met copyright. Je mag als universiteit deze boeken niet gewoon kopiëren. Ook via e-books is het probleem niet helemaal te tackelen. Doorgaans mag je maar een beperkt aantal keer het boek delen met andere studenten. Dit kan een lastig probleem worden als deze situatie lang gaat duren. Maar we zullen wel met een oplossing moeten komen.”

Motivatie

Motivatie wordt volgens Bijsmans de volgende uitdaging. “Want hoe blijf je als student gemotiveerd als je de dagelijkse routine van onderwijsgroepen en colleges mist? Als je niet dagelijks contact hebt met medestudenten over de studie? Hoe kun je gemotiveerd blijven als je de hele dag op een kamertje van twaalf vierkante meter moet verblijven? Ik had contact met een student die teruggegaan was naar Rome en daar met mij skypete vanuit een grote zonnige tuin waar je de vogeltjes hoorde fluiten. Ik moest direct denken aan die student op het kleine kamertje midden in de stad. Studenten hebben niet allemaal dezelfde mogelijkheden om deze crisis te doorstaan. We stimuleren studenten om goed op zichzelf te passen en de richtlijnen strikt te volgen. Maar ook om met elkaar in contact te blijven. Veel studenten zijn gelukkig met elkaar in contact via bijvoorbeeld de Houseparty app, want regelmatig contact met elkaar is belangrijk om een goede routine op te kunnen bouwen. Studenten zullen zich ook een geheel nieuwe routine moeten aanmeten.”

Nieuwe uitdagingen

Vaste dagelijkse gewoontes zijn nu weggevallen. “In het contact met studenten benadruk ik continu dat zij de zelfstudie strak moeten proberen te organiseren”, aldus Bijsmans. “Maak planningen! Daarom hebben we bij FASoS een blog gepubliceerd met tien tips om dit te kunnen bereiken. Tips zijn bijvoorbeeld: wees geduldig met technologie. Nu iedereen online bezig is, kunnen er meer storingen etc. optreden. Laat je er niet door uit het veld slaan. Of wees geduldig met de tutors. Ook zij zijn in een geheel nieuwe situatie terecht gekomen en zij zullen zich ook moeten aanpassen. Het kost enige tijd om als tutor bijvoorbeeld online de rol te pakken. Omarm de leermogelijkheden. Kijk, leer en ervaar wat allemaal mogelijk is online. Sluit je er vooral niet voor af.” De blog met tips is te lezen op: http://fasos-research.nl/fasos-teachingblog/2020/03/20/ten-tips-for-fasos-ba-students-as-we-move-to-online-education/

Met de blog hopen Bijsmans en zijn collega’s studenten een steun in de rug te geven zodat ze een nieuwe routine kunnen ontwikkelen en actief blijven studeren. “Maar dit kan pas als we goed op onszelf en onze gezondheid blijven letten. Blijf elkaar hierop attenderen.”

Lees ook

  • Maak kennis met Lillianne Evertsz, wiens reis van het hbo naar het hoger onderwijs veerkracht belichaamt. Aanvankelijk uitgedaagd door hoge collegegelden, leken Lillianne's dromen van universitair onderwijs onbereikbaar, totdat ze een beurs ontving. Deze steun stelde haar in staat om haar gewenste...

  • In de komende maanden deelt de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences op Instagram tips over hoe je gezonder kan leven. Niet zomaar een verzameling van tips, wel gebaseerd op lopende onderzoeken binnen onze faculteit. Initiatiefnemers van dit idee zijn Lieve Vonken en Gido Metz, promovendi...

  • Studenten aan de Universiteit Maastricht kunnen het hele jaar door terecht bij het Wellbeing Team voor een breed aanbod gericht op mentale en fysieke gezondheid. Dit omvat een breed scala aan activiteiten zoals de Wellbeing Wednesdays en de twee jaarlijkse Wellbeing Weeks, maar ook peer-to-peer...