Prof. Jan Smits nieuwe decaan Faculteit der Rechtsgeleerdheid

Professor Jan Smits volgt per 1 december prof. dr. Hildegard Schneider op als nieuwe decaan van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid.

Prof. Smits, op dit moment hoogleraar Europees Privaatrecht, directeur van het Maastricht European Private Law Institute (M-EPLI) en voorzitter van de vakgroep Privaatrecht, heeft indruk gemaakt op het College van Bestuur, de Benoemingsadviescommissie en de Faculteitsraad met zijn visie op de wijze waarop hij de faculteit en de faculteit als integraal onderdeel van de universiteit, verder wil leiden door de ingezette veranderingsprocessen.

Jan Smits bekleedde gastposities aan diverse buitenlandse instellingen, waaronder Tulane Law School, de Universiteit Leuven, de Université de Liège, Louisiana State University, de Penn State Dickinson School of Law en de Universiteit van Helsinki. Van 2010 tot 2012 bezette hij de Hill Visiting Chair on the Internationalisation of Law en van 2013 tot 2014 de TPR Wisselleerstoel aan de Universiteit Gent. Aan de UM vervulde Smits verschillende bestuurlijke functies, waaronder die van vice-decaan. Hij is lid van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW) en titulair lid van de International Academy of Comparative Law (AIDC). Hij is tevens voorzitter van de sectie Rechtswetenschappen van de KNAW en raadsheer-plaatsvervanger in het Gerechtshof Amsterdam.

Professor Smits zal al op 1 september toetreden tot het bestuur als vice-decaan om zo de overdracht van bestuurlijke verantwoordelijkheden te waarborgen. Het College van Bestuur kijkt uit naar de samenwerking met Professor Smits en wenst hem veel succes bij de vervulling van zijn decanaat.

Professor dr. Hildegard Schneider beëindigt per 1 december 2017 haar decanaat met de afronding van een belangrijke onderwijsvisitatie van de faculteit in november. Prof. Schneider was decaan van 1 september 2011 tot 1 december 2017 en heeft haar decanaat met evenveel succes als toewijding en enthousiasme vervuld. Onder haar leiding heeft de faculteit belangrijke stappen gezet op zowel financieel als inhoudelijk vlak. Belangrijke interdisciplinaire initiatieven en instituten, zoals MACIMDE, ITEM en MACCH kwamen mede door haar inbreng tot stand en vervullen inmiddels een belangrijke rol binnen en buiten de UM. Het College van Bestuur en de faculteit zijn Professor Schneider veel dank verschuldigd en wensen haar veel succes met het voortzetten van haar academische loopbaan als hoogleraar EU recht.

Het College van Bestuur is ingenomen met het voornemen van Professor Schneider om een belangrijke rol te blijven spelen binnen ITEM, MACIMIDE en MACCH en bij de verdere strategische ontwikkelingen van de Campus Brussel en andere internationale activiteiten.