Proefschrift Dr. Veerle Spronck genomineerd voor de Boekman Dissertatieprijs

Het proefschrift Listen Closely: Innovating audience participation in symphonic music van Dr. Veerle Spronck is genomineerd voor de 6e editie van de Boekman Dissertatieprijs. De Boekman Dissertatieprijs wordt elke drie jaar uitgereikt aan proefschriften die zich richten op het kunst- en cultuurbeleid en de maatschappelijke context van kunst en cultuur. De prijs heeft als doel dit onderzoek onder de aandacht te brengen bij een breder publiek en nieuw onderzoek te stimuleren. De winnaar ontvangt € 10.000 voor onderzoek gerelateerde activiteiten en wordt opgenomen in het tijdschrift van de organisatie.

Het proefschrift van Spronck is het resultaat van etnografisch onderzoek waarin ze nauwgezet onderzocht hoe vier Nederlandse symfonieorkesten participatie in hun dagelijkse praktijk innoveren. Het onderzoek was onderdeel van het door NWO/SIA gefinancierde project ‘Artful Participation’ uit 2017-2021, een samenwerking tussen de Universiteit Maastricht (FASoS), het onderzoekscentrum ‘What Art Knows’ van Zuyd Hogeschool en Philzuid. Prof. dr. Peter Peters, voorzitter van MCICM, en dr. Ruth Benschop, lector aan Zuyd Hogeschool, begeleidden het onderzoek.

Veerle Spronck (1993) is een interdisciplinair onderzoeker, docent en podcaster die werkt aan de maatschappelijke waarde van de kunsten, en is vooral geïnteresseerd in de raakvlakken van kunst, wetenschap en technologie. Ze werkt als universitair hoofddocent (senior onderzoeker) Waardevol Ondernemerschap in en door de Kunsten aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, en is een van de makers van de onafhankelijke podcast Kunstmatig over kunst en technologie.

‘Listen Closely: Innovating Audience Participation in Symphonic Music’ is te downloaden.

Voor meer informatie over de Boekman Dissertatieprijs en de andere genomineerden, bezoek deze pagina.

Boekman Dissertatieprijs: Listen closely door Veerle Spronck

Lees ook

  • Evenement ‘De-composing Classical Music’ was een succes

    Op 13 oktober 2025 organiseerde het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music het evenement ‘De-composing Classical Music: Coloniality and Resistance’ aan de Faculteit der Cultuur- en Maatschappijwetenschappen in Maastricht.

    MCICM
  • Kan Europa zich verzetten tegen de digitale oligarchie?

    Zijn EU-burgers niet meer dan de horigen van een handvol Amerikaanse monopolies? Valentina Golunova en Dani Shanley, onderzoekers aan de Universiteit van Maastricht, buigen zich over de geopolitieke en institutionele gevolgen van de nieuwe ‘digitale oligarchie’. Waarom moeten we de leiders ervan –...

    Dani and Valentina looking into camera
  • Promenade I in Heerlen voorkeurslocatie voor UM, nadere verkenning volgt

    Na zorgvuldige afweging is Promenade I als de duidelijke voorkeurslocatie naar voren gekomen voor de vestiging van de Universiteit Maastricht (UM) in Heerlen. Komende tijd onderzoeken gemeente Heerlen en de UM gezamenlijk de haalbaarheid van deze stap, die vergezeld moet worden van een...

    Studenten bij station Heerlen