Oekraïense artsen bezoeken Maastricht om hun medisch onderwijs te moderniseren

In het kader van het Medical Education Development Ukrainian-Swiss project heeft een enthousiaste Oekraïense delegatie van artsen Maastricht University en Maastricht UMC+ bezocht om de onderwijs, training en ontwikkeling van zorgmedewerkers binnen het Nederlandse onderwijssysteem te verkennen.

Het doel van deze vierdaagse studiereis was om medische opleiders meer kennis en inzicht te geven over de organisatie en samenwerking tussen universiteiten en ziekenhuizen in Nederland, de structuur van het medische curriculum, de organisatie van kwaliteitszorg in het medisch onderwijs, en de opzet van de huisartsenopleiding. Het programma was veelomvattend en besloeg alle niveaus van medisch onderwijs: studenten, docenten, organisatie, nationaal onderwijs en gezondheidszorg, en de verbanden daartussen.

In vergelijking met het medisch onderwijs in Nederland is het onderwijs in Oekraïne erg theoretisch, aldus Wim Groot, een van de organisatoren van het project. Tijdens de studiereis wordt speciale aandacht besteed aan probleemgestuurd onderwijs, de relatie tussen universiteit en ziekenhuis, en het contact met patiënten. "Bij ons worden studenten vrijwel direct met de praktijk en met patiënten geconfronteerd," zegt Groot. Het team van het Medical Educational Development uit Oekraïne bracht daarom onder andere een bezoek aan het Skillslab, waar studenten hun vaardigheden in een simulatieomgeving kunnen oefenen.

De delegatie uit Oekraïne was zeer enthousiast over het bezoek. Een van de deelnemers liet weten: "Ik ben er zeker van dat de medische onderwijsgemeenschap de komende jaren regelmatig opgeschud zal worden door opmerkingen van degenen die in juni 2023 in Maastricht waren. Ze zullen bepaalde processen willen implementeren en zeggen “zoals we hebben gezien in Maastricht...”. Wim Groot voegt eraan toe: "Wat ik persoonlijk het meest waardeer, is dat onze Oekraïense partners een volledig andere organisatiecultuur en waarden van mensen in medisch onderwijs hebben gezien: open, respectvol, oprecht en professioneel."

Het project begon al in 2018 en heeft sindsdien te maken met zowel een pandemie als een oorlog. Het is dus niet gemakkelijk om in deze tijden het medisch onderwijs in Oekraïne te moderniseren. Tegelijkertijd heerst het gevoel dat dit het perfecte moment is voor verandering. Nu werken aan het opbouwen van een sterker land, in plaats van te wachten tot na de oorlog.

• judith sluimer

Frisse lucht

Vasculair bioloog Judith Sluimer werd in 2020 benoemd tot hoogleraar cardiovascular pathophysiology. Afgelopen mei sprak ze haar oratie uit met de titel ‘A breathe of fresh air’. Hiermee doelde ze zowel op het belang van zuurstof voor het functioneren van het hart en bloedvaten als op de frisse...

• Reumapatiënten met gunstige gezondheidsvaardigheden hebben minder last van hun ziekte én betere toegang tot medicijnen dan patiënten met minder gezondheidsvaardigheden.

• De onderzoekers uit het team van Andre Dekker al langer gezien als dé experts op het gebied van data in de zorg, Artificial Intelligence (AI) en federated deep learning. In 2022 zetten ze zich ook wereldwijd op de datakaart.