Oefenrechtbank on Tour: Kinderstrafzitting Oefenrechtbank Universiteit Maastricht (UM) op het OBC in Bemmel

Casus: Bedreiging school via Twitter-bericht

Op maandag 9 april jl. hebben de docenten van de Oefenrechtbank UM en twee studenten van Pleitgenootschap GAIUS een demonstratie gegeven van een Kinderstrafzitting op het OBC in Bemmel voor ruim 75 VWO-5 leerlingen. Universiteit Maastricht wil scholieren graag laten kennismaken met de studie Rechten. Daarom bedacht de universiteit het plan om de medewerkers van de Oefenrechtbank met een speciale zitting naar middelbare scholen te sturen.

De Oefenrechtbank bootst tijdens een demonstratie rechtszaken tot in detail na. In dit geval ging het om een waargebeurde, aansprekende kinderstrafzitting. Hierbij werden de rollen van kinderstrafrechter en griffier vertolkt door medewerkers van de Rechtenfaculteit en vervulden rechtenstudenten de rollen van Officier van Justitie, strafadvocaat en verdachte.

Voorafgaand aan de zitting werd de zaak ingeleid en werd er een filmpje getoond om het kader van de casus te schetsen. Daarna volgde de strafzitting en voordat het vonnis werd uitgesproken, werden de scholieren op interactieve wijze gestimuleerd om hun mening over de straf te geven. Ter afsluiting was er een discussie-/vragenrondje.

De leerlingen van OBC Bemmel waren erg te spreken over deze kinderstrafzitting. Ze vonden het een leuke en tegelijktijdig leerrijke ervaring. Hopelijk krijgt dit initiatief meer navolging in andere middelbare scholen in Nederland.

Bekijk ook zeker het filmpje gemaakt door het team van de Oefenrechtbank on Tour!