Nieuwe master Emerging Markets versterkt expertise UM
Emerging Markets is de jongste studierichting in de bachelors International Business en Economics en Business Economics aan de Universiteit Maastricht. Maar meteen ook in trek bij veel studenten. Reden om komend najaar te starten met de master Economics and Strategy in Emerging Markets. “De rol van opkomende economieën verandert de wereld ingrijpend. Met deze master versterken we onze positie als internationaal kenniscentrum.”
De succesverhalen over de snelle economische groei in Azië, Afrika, Oost-Europa en zeker Latijns-Amerika zijn wat geluwd. Kelderende grondstofprijzen, goedkope olie, de financiële crisis en politieke onrust missen hun uitwerking niet. Van de dubbele groeicijfers in landen als Brazilië en Venezuela is niets meer over, Zuid-Afrika verkeert in crisis en zelfs de China heeft zijn ambities iets naar beenden bijgesteld.
Kantelen
Terwijl juist de zogenaamde snel ontwikkelende landen de wereldeconomie zouden moeten gaan aanjagen. Geen best moment om een master rond Emerging Markets op te tuigen? “Juist wel”, zegt Kaj Thomsson, hoofddocent politiek en economie en coördinator van de in 2015 gestarte studierichting Emerging Markets. “Onrust, wisselende omstandigheden, sociale problemen; ze horen bij snelgroeiende economieën. Met een groeivertraging wordt hun rol niet kleiner.
Integendeel, met de groei van de wereldbevolking, de globalisering en de snel toenemende mobiliteit is het zonneklaar dat de verhoudingen kantelen. De zogenoemde BRIC-landen en andere landen die we nu nog als ‘emerging markets’ beschouwen, gaan een cruciale rol spelen in de productie van voedsel en goederen. Het zijn ook geen landen die ‘ver’ weg zijn. Ze hebben een directe invloed op ons leven, ons welzijn. Dat besef is er wel. De belangstelling voor de bachelor is boven verwachting groot en daar spelen we met de master nu ook op in.”
Populair
In de bachelor Emerging Markets liggen de accenten vooral op business en economie vanuit een interdisciplinair perspectief. Een schot in de roos, deze studie. Populair bij studenten International Business en duidelijk op de radar bij het internationale bedrijfsleven. “De School Business and Economics werkt al heel nauw samen met grote en kleine ondernemingen in met name Europa”, vervolgt Kaj Thomsson, afgestudeerd in Zweden en gepromoveerd aan Yale University in de VS. “We merken dat bedrijven deze nieuwe studierichting erg interessant vinden. Zeker de ondernemingen die internationaal willen uitbreiden en kansen zien in opkomende economieën. Zij willen weten wat hun te wachten staat, welke risico’s ze lopen, waar ze rekening mee moeten houden. Ze verwelkomen studenten voor hun stage van minstens vier maanden in een land in de emerging markets. Ze doen daar onderzoek waarbij ze gebruik maken van de opgebouwde kennis bij onze School. Maastricht geldt meer en meer als een kenniscentrum internationaal ondernemen. Emerging Markets past daar perfect in.”
Blikveld
Een aanvullende master is een volgende stap om dat kenniscentrum verder vorm te geven. “Omdat we het blikveld vooral breder trekken. In de bachelor ligt het accent toch vooral op de business en economics in de emerging markets zelf. In de master kijken we meer naar de globale en sociaaleconomische ontwikkelingen. Naar strategisch management ook. We doorgronden culturen, kijken naar de politieke verhoudingen, geschiedenis, de macro-economische ontwikkelingen.”
Tegelijk verwacht de UM meer internationale studenten van buiten Europa te verwelkomen. “Onze bachelor trekt nu veel studenten uit Europa. Voor deze groep is deze master uiteraard geschikt als verdieping, maar het curriculum is ook toegespitst op afgestudeerden uit andere continenten die zich willen specialiseren in emerging markets. We denken daarbij ook aan mensen die zelf in een emerging market zijn afgestudeerd en hier kennis willen opdoen om hun land mee op te bouwen.”
Afgelopen zomer heeft het eerste cohort de bachelor afgerond. De meesten gaan nog een master volgen waarna hen goede carrièrekansen wacht. “Dat verwacht ik zeker”, zegt Kai Thomsson die voor Maastricht koos vanwege de interactieve manier van lesgeven en het internationale karakter. “Internationale bedrijven zoeken strategische denkers om in de emerging markets hun kansen te pakken. Ook kleinere, plaatselijke bedrijven in die landen kunnen de academische kennis goed gebruiken. Zij voelen die globalisering als geen ander, krijgen te maken met buitenlandse culturen. Verder zijn er de Ngo’s en andere organisaties zoals de Wereldbank die mee moeten in de snel veranderende wereldverhoudingen. Opties te over dus voor onze afgestudeerden.”
UNU-MERIT
Meer nog dan in de bachelor wordt in de master onderzoeksschool UNU-MERIT een belangrijke partner. “Gespecialiseerd in onder andere migratie, wereldwijde economische ontwikkelingen en het delen van kennis. UNU-MERIT is een belangrijke informatiebron voor de lesprogramma’s. Met zowel de bachelor als de master staan we heel dicht bij de maatschappij.”
Brede opleiding
Eva Hormel rondde afgelopen jaar de bachelor International Business met specialisatie Emerging Markets af en koos vervolgens voor de master Supply Chain Management. Eigenlijk omdat de master Economics and Strategy in Emerging Markets nog niet beschikbaar was. “Ik had kunnen kiezen voor min of meer vergelijkbare masters in Denemarken en Schotland, maar ik ben gehecht geraakt aan de sfeer en het onderwijssysteem in Maastricht. Internationaal, kleinschalig en met heel veel direct contact met de tutors en docenten. Ook inhoudelijk verwacht ik dat de nieuwe master net dat beetje méér biedt. Het wordt een combinatie van economie, politiek en strategie. Heel breed, dat spreekt me erg aan.”
Het brede aspect sprak de in Wetzlar opgegroeide Eva Hormel ook aan in de bachelor International Business en dan met name Emerging Markets. “Ik was bij de eerste lichting. Een beetje pionieren, maar voor mij precies wat ik zocht. Het gaat niet alleen om business, ook om politiek en sociale ontwikkelingen.”
Lees ook
-
The Maastricht debate, a political debate between the “Spitzenkandidaten” of the leading European parties took place last Monday, 29 April at the theatre at the Vrijthof. Simultaneously, the debate was live broadcast on the Vrijthof square for all interested spectators who did not get the chance to join the debate inside the theatre. A unique aspect of this debate was that it targeted in particular young voters.