Naar Pluto in één dag - Middelbare scholieren presenteren hun onderzoek bij UM
Ik merkte het verschil tussen studenten en scholieren pas toen ze naar hun huiswerk vroegen," zegt UM-docent Otti D'Huys. "Ik moest uitleggen dat we op de universiteit geen huiswerk geven. In plaats daarvan begeleiden we studenten en ondersteunen we hun studie."
Dit schooljaar werkte de eerste groep leerlingen van het Heerlense SintermeertenCollege, het Eijkhagen College in Landgraaf en Porta Mosana in Maastricht samen met een onderzoeker van de Faculty of Science and Engineering aan hun profielwerkstuk. D’Huys, docent bij het Department of Advanced Computing Sciences (DACS), is één van de begeleiders. “Die begeleiding, vaak online, ging verrassend goed”, zegt ze over haar ervaring met het project.
Op 20 februari presenteerden de leerlingen in Maastricht hun onderzoek in de vorm van een poster. Niels en Yannick van het SintermeertenCollege, bijvoorbeeld, werkten aan de simulatie van ruimtereizen in het zonnestelsel. “Het was echt mooi om te zien toen al ons werk op de laptop tot leven kwam en de planeten rond de zon draaiden.” Het lukte ze om de exacte baan van een ruimteschip van de Aarde tot Pluto te simuleren. Één dag duurt hun reis in plaats van 10 jaar. Een meer realistische berekening vergde te veel rekenkracht van hun laptop.
Inspirerend
Initiatiefnemer van de begeleiding van profielwerkstukken is DACS-docent Martijn Boussé: “We zijn samen met de leraren van de middelbare scholen erg enthousiast over het succes van dit project”, zegt hij. “Voor komend schooljaar zullen we het aantal onderwerpen flink uitbreiden en willen we weer een posterpresentatie op onze faculteit organiseren.”
De leerlingen raken geïnspireerd door hun onderzoek, zo blijkt uit de presentatie van Haya en Danya van het Eijkhagen College. Ze kozen de erfelijke ziekte sikkelcelanemie als onderwerp. Danya onderzocht de oorzaken en behandeling van de ziekte, terwijl Haya zelf een app schreef die patiënten herinnert aan het innemen van hun medicijnen. “We vinden de combinatie van biologie en techniek erg leuk”, zegt Danya, die biomedische wetenschappen in Maastricht gaat studeren. Haya kiest voor geneeskunde.
Samen met de Limburgse middelbare scholen stimuleert de Universiteit Maastricht leerlingen om een vervolgopleiding op het gebied van natuur, wetenschap en techniek te kiezen. Bètasteunpunt Limburg, gevestigd op de universiteit, fungeert als verbindende schakel hiervoor. Docenten en leerlingen kunnen er informatie vinden, onder andere over het profielwerkstuk.
En de winnaar is...
De winnende poster van de profielwerktstuk posterfair 2025: Veganisme van Kay Habets en Mila Bosch van het Eijkhagen College
Lees ook
-
In Kerkrade luister je naar het onzichtbare deel van het universum
De Universiteit Maastricht en Discovery Museum in Kerkrade maken de Einstein Telescope begrijpelijk voor iedereen.
-
UM nadrukkelijker onderdeel van grootschalige wetenschappelijke infrastructuur in Nederland
Elf consortia uit verschillende wetenschappelijke vakgebieden gaan starten met projecten van grote waarde voor de wetenschap. Daartoe stelt de Nederlandse rijksoverheid in totaal 197 miljoen euro beschikbaar. Wetenschappers van de Universiteit Maastricht (UM) zijn bij zeven van de elf projecten nauw...
-
De toekomst van ons voedsel? Die groeit in de labs van Brightlands
De land- en tuinbouw van de toekomst vraagt om slimme innovaties, duurzame teeltmethoden en weerbare gewassen. Op Brightlands Campus Greenport Venlo komt dat allemaal samen in Brightlands Next Generation Farming. Hier wordt niet alleen onderzoek gedaan, maar vooral gewerkt aan oplossingen die direct...