Microfoons, boeren en bosecologen; System Earth Science krijgt vorm

Niets op aarde staat alleen, alles hangt samen en beïnvloedt elkaar. Dit inzicht leidde tot het ontstaan van het bij uitstek transdisciplinaire onderzoeksgebied Earth System Science. Ook op de Brightland Campus Greenport Venlo krijgt het vakgebied voet aan de grond in de vorm van het onderzoeksinstituut System Earth Science. De grondleggers, Pim Martens van University College Venlo en Roy Erkens van het Maastricht Science Programme, vertellen over het instituut.

Terwijl je een boswandeling maakt, hoor je de vogels fluiten en de wind door de bomen ruisen. Wellicht hoor je ook geritsel, geblaf van een hond of, op de achtergrond, een brommende tractor en het verkeer dat over de snelweg zoeft. Wie de geluiden van het bos bestudeert kan niet volstaan met luisteren naar alleen de vogels of de mens die er wandelt, boert of rijdt. Je zult het geheel moeten bestuderen. Het nieuwe onderzoekinstituut System Earth Science van de Faculty of Science and Engineering heeft zo’n systeem blik op het bos, de omgeving ervan en, zoals de naam al verraadt, de hele aarde.

Roy Erkens in field

Context

“Alles heeft een context”, zegt Erkens over het relatief nieuwe science en engineering vakgebied. “Ons onderzoek naar nieuwe landbouwgewassen, bijvoorbeeld, kijkt naar meer dan alleen de planten, maar ook naar hun omgeving, naar alle biologische, geologische en sociale componenten daarvan en de manier waarop ze elkaar beïnvloeden.” Martens: “We onderzoeken hoe de mens als onderdeel van systeem Aarde de andere componenten beïnvloedt en zelf beïnvloed wordt.”

Transdisciplinair

Pim Martens on concrete stairs

“In System Earth Science (SES) werken onderzoekers samen in één club, het is dus niet een schil om losse groepen heen”, zegt Erkens. “We streven naar echt transdisciplinair onderzoek waarbij we elkaar, maar ook mensen en bedrijven uit de omgeving betrekken.” Martens vult aan: “Transdisciplinair onderzoek vergt een andere dan het gebruikelijke soort onderzoeker. We werven bewust mensen die tussen disciplines kunnen stappen, niet alleen binnen SES want er is ook een wereld buiten Venlo en Maastricht.”  Martens en Erkens begonnen vorig jaar met zijn tweeën, komend jaar hopen ze 15 onderzoekers bij het instituut te betrekken. De eerstvolgende aanwinst is een bosecoloog die als hoogleraar Ecology and Biodiversity aan de slag gaat.

Toekomst

Terug naar onze boswandeling en daarmee de toekomst van SES. Terwijl je wandelt, luisteren microfoons mee naar al het gefluit en geruis. Onderzoekers van SES en het Department of Advanced Computing Sciences willen met de geluidsopnames de biodiversiteit in een voedselbos in kaart wil brengen.

Wat verwachten de onderzoekers met al het onderzoek te bereiken? Martens antwoordt: “Met ons onderzoek proberen we systeem Aarde op een goede manier te veranderen. We leren onze studenten om aan deze veranderingen te werken, inter- en transdisciplinair vanuit hun technische, biologische, aardwetenschappelijke en/of maatschappelijke expertise. We willen de samenleving inspireren om met onze onderzoeksresultaten aan de slag te gaan, maar ook om met hun vragen naar ons te komen. Het zaadje is geplant, nu gaat het zich ontwikkelen.”

Onderzoeksthema’s

De onderzoekthema’s van System Earth Science richten zich op het begrijpen van de structuur en het functioneren van de Aarde als een complex, adaptief systeem en de rol van de mens hierin. Het onderzoek pakt dringende milieuproblemen aan, zoals klimaatverandering en het verlies van biodiversiteit. Het wil oplossingen bieden voor een veerkrachtigere toekomstige planeet. Hieronder de vijf thema’s:

• Tijdens haar inauguratie op 19 april vertelde Anna Wilbik hoe we data tot de laatste druppel kunnen uitpersen

• Adriana Iamnitchi’s carrière was als een gespreid bedje. Ze werkte als full professor bij het Department of Computer Science and Engineering van de University of South Florida. Toch zocht ze een andere uitdaging en kwam naar Maastricht, om zich hier te storten op onderzoek naar sociale media.

• Phishing mails of helpdeskmedewerkers die je vragen om geld over te maken? Digitale criminaliteit neemt toe en wordt steeds gewiekster. Artificial Intelligence speelt daarin een negatieve én positieve rol. Aan de ene kant ontstaan er door AI nieuwe vormen van cybercrime; aan de andere kant helpt AI...