Leren en verbeteren met gebruik van data
Hoe kan het gebruik van data het leren en verbeteren binnen zorgteams en tussen organisaties ondersteunen? Promovendi Merel van Lierop (Universiteit Maastricht, zie foto) en Alies Depla vertellen over hun actieonderzoeken in de ouderenzorg en in de integrale geboortezorg: 2 verschillende sectoren, bezig met vergelijkbare processen.
Zorg gaat om mensen. En dat zijn geen nummers. Maar dat wil niet zeggen dat je niets aan data hebt om die zorg te verbeteren. Sterker nog, data kunnen een nuttig middel zijn om het leren en verbeteren in de zorgpraktijk te ondersteunen. Data geven inzicht in belangrijke problemen of verbetermogelijkheden binnen een patiëntengroep of onder zorgprofessionals in een zorgorganisatie, zoals verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten en verzorgenden. Bovendien is het motiverend voor zorgprofessionals om resultaat te zien van hun zorg en verbeterde inspanningen. Want uiteindelijk is dat wat ertoe doet, zowel voor de cliënt/patiënt als de zorgprofessional.
‘Maar, dan moet er wel tijd en geld voor vrijgemaakt worden', zeggen promovendi Merel en Alies die in hun actieonderzoeken gebruik maken van data. ‘Het moet geen extra taak bovenop je standaard werk zijn, maar onderdeel zijn van je dagelijkse werk als zorgprofessional. Dat werkt het beste, zowel voor de zorgprofessional als de cliënt, want die merkt daar meteen iets van.'
Lees ook
-
Nieuw inzicht in rol hersenen bij psychiatrische aandoeningen
Het is al jaren bekend dat sommige delen van het brein bij bepaalde psychiatrische aandoeningen kleine afwijkingen laten zien. Het was echter lange tijd niet duidelijk of deze veranderingen in de hersenen komen door de ziekte zelf, door medicatie of door rookgedrag. In een recente studie hebben...
-
Diana Kramp – Een bijdrage aan zorg door kennis en ervaring
Is de zorg verbeteren enkel een opdracht voor ons zorg- en academisch personeel? In eerste instantie zou je zeggen van wel. Maar soms zijn er collega’s binnen onze gezondheidsfaculteit die de zorg zélf ondergaan, en een drang voelen om eraan bij te dragen vanuit een patiëntenperspectief. Deze...
-
Anique de Bruin wordt de nieuwe wetenschappelijk directeur van SHE
Vanaf 1 juli 2025 wordt Prof. De Bruin de nieuwe wetenschappelijk directeur van de School of Health Professions Education (SHE).