KNAW kiest Nozizwe Dube voor Faces of Science

Faces of Science, een programma van de Koninklijke Academie van Wetenschappen, breidt uit met twaalf nieuwe jonge wetenschappers. Een van hen is Nozizwe Dube die aan de UM Faculteit der Rechtsgeleerdheid promotieonderzoek verricht naar diversiteit en inclusiviteit.

Op Facesofscience.nl bloggen tientallen promovendi over hun onderzoek, de wetenschap in het algemeen en hun leven als wetenschapper. De blogs zijn interessant voor iedereen die wil weten hoe wetenschap werkt in de praktijk. Ze geven daarnaast een realistisch beeld van de wetenschap aan studenten die moeten beslissen of ze in de wetenschap verder willen, en aan leerlingen uit 5 en 6 vwo die voor een studiekeuze staan.

Faces of Science beschrijft het onderzoek van Nozizwe Dube als volgt:

Een veronderstelling in wetgeving tegen discriminatie en bij rechters is dat mensen gediscrimineerd worden op basis van één persoonlijk kenmerk. In werkelijkheid worden mensen soms gediscrimineerd op meerdere gronden tegelijkertijd, zoals bij vrouwen met een migratieachtergrond of vrouwen met een beperking. Nozizwe zoekt oplossingen om dergelijke ‘intersectionele discriminatie’ een plaats te geven in de rechtspraak, wetgeving tegen discriminatie, en gelijkheidsbeleid.

Nozizwe doceert Inleiding tot Internationaal en Europees Recht aan de FdR. Zij is daarnaast lid van het Maastricht Centre for Human Rights (MCfHR), het Netherlands Network for Human Rights Research (NNHRR) en de Ius Commune Onderzoeksschool.

• Hoe kan én moet de overheid reageren op de huidige lage deelname aan het vaccinatieprogramma? Is drang, of zelfs dwang te rechtvaardigen? Op die vragen geeft het boek Inducing Immunity? Justifying Immunization Policies in Times of Vaccine Hesitancy antwoorden.

• Op vrijdag 17 november 2023 vond de ITEM jaarconferentie plaats in het provinciehuis van Den Haag waarin het thema mobiliteit en infrastructuur centraal stond. De gezamenlijke bevinding was dat er nog veel moet worden gewerkt aan het bewustzijn van benodigde prioriteit, het inzetten van (bestaande)...

• Uit een analyse in de jaarlijkse Grenseffectenrapportage van expertisecentrum ITEM (onderdeel van de Universiteit Maastricht) blijkt dat met name grensregio’s nog een blinde vlek vormen in het streven naar brede welvaart. Het ITEM-rapport is vandaag gepresenteerd tijdens een conferentie in Den Haag.