Keuzegids Universiteiten 2023: zes bachelorstudies UM Topopleiding

Acht van de in totaal 23 beoordeelde bacheloropleidingen van de Universiteit Maastricht (UM) zijn uitgeroepen tot de beste van het land. Zeventien van die 23 Maastrichtse bachelorstudies behoren tot de top drie binnen hun tak van sport. Zes Maastrichtse opleidingen zijn bovendien beloond met het kwaliteitszegel Topopleiding. Een en ander blijkt uit de vandaag verschenen Keuzegids Universiteiten 2023.

Topopleiding

Twee van de drie Liberal Arts colleges van de Universiteit Maastricht behoren onveranderd tot de Nederlandse top. Het University College Maastricht en het University College Venlo bestendigen dan ook hun kwaliteitszegels. Daarnaast zijn nóg vier UM-opleidingen beloond met een kwaliteitszegel. Het gaat om de bachelors Econometrie, Geneeskunde, de interdisciplinaire opleiding Global Studies én de splinternieuwe bachelorstudie Circular Engineering.

Kwaliteitsoordelen

In de Keuzegids worden verschillende aspecten van het onderwijs beoordeeld. Maastricht is nog steeds de meest internationale universiteit van Nederland. Daarnaast wordt het Engels van de docenten in Maastricht het hoogst beoordeeld. Ook scoren de meeste UM-opleidingen vooral goed op het onderdeel voorbereiding op de beroepsloopbaan.

Over de Keuzegids

De Keuzegids wordt jaarlijks samengesteld door een onafhankelijke redactie als leidraad voor studiekiezers. De ranglijsten van de Keuzegids 2023 zijn samengesteld op basis van het oordeel dat studenten gaven in de Nationale Studenten Enquête over hun bacheloropleiding. De gehele online Keuzegids is hier te raadplegen.