Jessica Storm: Kosteneffectieve gezondheidszorg staat niet gelijk aan lagere kwaliteit

De gezondheidszorg wordt geconfronteerd met beperkte middelen. Zonder slimme innovatie komt de kwaliteit van zorg voor alle patiëntengroepen in gevaar. Jessica Storm, alumna van de masteropleiding Healthcare Policy Innovation and Management, deed onderzoek naar de kosteneffectiviteit van valpreventie voor een van de grootste en meest kwetsbare patiëntengroepen, mensen ouder dan 65 jaar. Haar scriptie stelt dat valpreventie organisaties tijd en geld kan besparen terwijl de kwaliteit van leven voor ouderen behouden blijft.

Jessica's scriptie, genaamd "A systematic review of economic evaluations of fall prevention interventions for the elderly" won de Catharina Pijls Aanmoedigingsprijs, die jaarlijks wordt toegekend aan een student met een uitmuntende scriptie.

Valpreventie voor ouderen

Ongeveer 90% van de valincidenten bij ouderen leidt tot fracturen, die erg duur zijn voor de gezondheidszorg. "Heupfracturen zijn een van de duurste diagnoses die je kunt krijgen. Mijn proefschrift richtte zich op de effectiviteit van valpreventie in vergelijking met de kosten, voor thuiswonende ouderen." Jessica ontdekte dat bewegingsprogramma's in groepsverband voor vrouwen ouder dan 65 jaar het meest kosteneffectief waren.

Haar proefschrift won de Catharina Pijls Aanmoedigingsprijs, een erkenning voor haar uitstekende werk. Jessica won 2000 euro die ze vrij mag besteden. "Het winnen van de prijs is niet zo belangrijk als de aandacht die het onderwerp ouderenzorg nu krijgt. Ik heb de hele dag met de juryleden gediscussieerd over mijn onderzoek en de ouderenzorg."

Een dubbele master in gezondheidszorg

Jessica is onlangs afgestudeerd. Tijdens haar masterstudie nam ze deel aan een dubbel masterprogramma, georganiseerd door de Universiteit Maastricht en de Universiteit van Keulen. "Elk jaar worden er een paar studenten ingeschreven voor het programma. Voor mij was het een unieke kans, omdat de master Health Economics aan de Universiteit van Keulen zich richt op het Duitse gezondheidssysteem en de financiën daarvan, maar Healthcare Policy Innovation and Management aan de Universiteit van Maastricht een bredere internationale scope biedt, inclusief innovatief werk."

Jessica voegt eraan toe dat de Universiteit Maastricht haar ook de tools heeft gegeven om te werken aan resource management, communicatie en stakeholder management. Onderwerpen waar ze dagelijks mee bezig zal zijn in de gezondheidszorg.

Trainee manager in een verzorgingstehuis

Via bijbaantjes en stages naast haar studie vond Jessica haar passie in het werken met kwetsbare bevolkingsgroepen. "Senioren zijn een van de meest kwetsbare groepen in de samenleving. Door demografische veranderingen en schaarse middelen in de gezondheidszorg speelt kosteneffectiviteit een steeds belangrijkere rol in de gezondheidszorg."

Jessica is begonnen bij een verzorgingstehuis, in een traineeship voor een managementfunctie. "Na een jaar kan ik het verzorgingstehuis leiden als manager."  Jessica laat haar managementkwaliteiten al zien door een deel van haar prijzengeld te gebruiken voor haar werk: "Het personeel van de nachtdienst heeft dringend een fatsoenlijk koffiezetapparaat nodig, die ga ik binnenkort kopen met het geld dat ik gewonnen heb."

• Onder druk wordt veel vloeibaar, zo liet de covid-pandemie zien. Karin Faber, hoogleraar neurologie en directeur patiëntenzorg van het Maastricht UMC+, en universitair docent management van zorginstellingen Daan Westra kijken terug op een woelige tijd.

• Samen met haar masterstudenten onderzoekt Milena Pavlova de toegang tot gezondheidszorg voor ongedocumenteerde migranten. Haar bevindingen geven reden tot zorg: in veel landen heeft deze groep geen of weinig toegang tot gezondheidszorg, terwijl dat juist essentieel is.

• Mensen met obesitas hebben een grotere kans op een ernstiger ziekteverloop en overlijden na infectie met het coronavirus. Gijs Goossens, universitair hoofddocent Humane Biologie, onderzoekt of bepaalde bloeddrukverlagers het risico kunnen verkleinen.