Geluiden versterkt met stroom door de hersenen beter hoorbaar

Mensen die wegens gehoorproblemen moeite hebben met het isoleren van één geluid uit een rumoer (denk aan een setting van een gesprek in een drukke kroeg) doen dat makkelijker als het ‘targetgeluid’ wordt versterkt met een zwakke elektrische stroom die via de schedel naar de hersenen wordt gestuurd. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Maastricht, dat wordt gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology. De fundamentele studie vormt de basis voor klinisch onderzoek in de toekomst.

Mensen die een hoorapparaat dragen weten hoe vervelend het kan zijn om in luidruchtige omgevingen met mensen te moeten praten. Het apparaat versterkt niet alleen het ‘targetgeluid’, maar ook alle ruis eromheen.

De publicatie ‘Endogenous delta/theta sound-brain phase entrainment accelerates the buildup of auditory streaming’  beschrijft hoe gezonde proefpersonen een specifiek geluid sneller oppikten uit achtergrondgeluid als het ritme van dat geluid werd ondersteund met een zeer zwakke, ritmische elektrische stroom door de hersenen. “De stroom wordt op een veilige manier op de schedel aangebracht en verlaagt eigenlijk de drempel om een ritmisch geluid te kunnen onderscheiden van ruis, vergelijkbaar met de methode van liplezen”, aldus onderzoeker Lars Riecke. Het fundamentele principe van deze methode publiceerde hij al in april dit jaar. “Deze studie komt iets meer in de richting van een toepassing in de praktijk, al hebben we proefpersonen naar akkoorden laten luisteren als ‘targetgeluid’ in achtergrondgeluid. In het dagelijks leven luisteren mensen natuurlijk naar bijvoorbeeld gesprekken op een cocktailparty, dus dat is de volgende onderzoekstap. Als ook daar dit principe blijkt te werken, komt een klinische trial in zicht.” Voor de vervolgstudie verwerft hij momenteel onderzoeksgeld.

• Gezonde voeding, voldoende bewegen en cultuur- en talentontwikkeling is goed voor de ontwikkeling van ieder kind. Met het concept van de Gezonde Basisschool van de Toekomst wordt dit een vast onderdeel van de schooldag. Universiteit Maastricht stond aan de basis van het concept.

• Volgens sociologen Rolf van der Velden (UM)  en Arie Glebbeek (RUG) verkeert het onderwijs in een diepe crisis. Steeds meer mensen volgen een opleiding in het hoger onderwijs om zo voor te blijven op de rest waardoor een ware onderwijswedloop ontstaat. Wijzigingen in het onderwijsbeleid gaan het tij...

• Maak je klaar voor de ultieme Europese verkiezingservaring! Op 29 april organiseren Studio Europa en Politico de derde editie van het Maastricht Debate, als opwarmertje voor de Europese Parlementsverkiezingen (6-9 juni).