FASoS onderzoeker Jolien Makkinga richt adviesbureau "Thuis in Taal" op met NWO-Take-Off Haalbaarheidsstudie beurs

Jolien Makkinga ontvangt de NWO Take-Off Haalbaarheidsstudie beurs voor haar project 'Thuis in Taal'. Met deze subsidie ​​kan Makkinga een onderzoek van zes maanden financieren naar de mogelijkheden van een ​​service- en adviesbureau 'Thuis in Taal'. De resultaten van dit onderzoek zullen het leidende beginsel vormen voor advies aan zowel zorgorganisaties als instellingen voor zorgopleidingen voor ouderenzorg.

Uit de onderzoeksresultaten van Jolien is gebleken dat gebruik van taal zowel positief als negatief bijdraagt aan het welzijn van ouderen die zorg ontvangen. Interessant is dat de meeste zorgorganisaties en opleidingsinstituten nauwelijks aandacht hebben voor het belang van taal in de ouderenzorg. Het project van Jolien biedt ondersteuning bij het formuleren en implementeren van taalbeleid in zorginstellingen. Daarnaast zal zij personeel en studenten trainen om hen bewust te maken van het belang van taal tijdens de zorgverlening. Via 'Thuis in Taal' wil ze ervoor zorgen dat meertaligheid, dialect en aanspreekvoorwaarden optimaal worden gebruikt en tegemoetkomen aan de voorkeuren en behoeften van ouderen die zorg ontvangen. Bovendien wil ze bewustwording creëren over hoe linguïstische leeftijdsdiscriminaties plaatsvinden tijdens het verlenen van de zorg en welke negatieve effecten dit heeft voor de oudere volwassenen. Door bewustwording te creëren, hoopt Jolien de discriminatie op grond van de taalleeftijd in de ouderenzorg te verminderen.

Met haar diensten wil "Thuis in Taal' een bijdrage leveren aan de kwaliteit van leven van ouderen die zorg ontvangen en de kwaliteit van de (gepersonaliseerde) zorg binnnen de ouderenzorg.

• Filosofe Maud Oostindie van de Universiteit Maastricht is één van de nieuwe ‘Faces of Science’ die vandaag gepresenteerd werden door de KNAW. Via blogs en vlogs gaat zij laten zien hoe haar leven als beginnend wetenschapper eruitziet.

• Levende hersenen in een laboratorium en onderzoek naar internetvrijheid. Maar liefst twee wetenschappers van Universiteit Maastricht zijn dit jaar genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs. Breng jij ook je stem uit?

• Klimaat, oorlog en oplevend nationalisme: mondiale samenwerking rammelt aan alle kanten. Toch pleit hoogleraar Mathieu Segers nog voor Europees leiderschap: ‘Als dood en verderf om zich heen grijpen, en er eigenlijk geen licht meer lijkt te zijn, ontstaan vaak de meest briljante plannen.’