Internationale Vrouwendag in Maastricht

Faculteit Cultuur en Maatschappijwetenschappen organiseert Wikithon om zichtbaarheid marginale groepen te verbeteren

De faculteit Cultuur en Maatschappijwetenschappen van de Universiteit Maastricht (FASoS) organiseert een zogenaamde Wikithon om de zichtbaarheid van bepaalde, gemarginaliseerde en minder bekende groepen op Wikipedia te verbeteren. Door pagina’s die nu alleen in het Nederlands beschikbaar zijn te vertalen naar het Engels en zodoende toegankelijk te maken voor een groter publiek. Of door nieuwe pagina’s te maken over regionale onderwerpen/mensen die nog niet in Wikipedia opgenomen zijn. Bijvoorbeeld over Suchan Kinoshita (een Duits-Japanse kunstenares), Vera van Hasselt (beeldhouwster), maar ook bijvoorbeeld over gebouwen in Maastricht, zoals het Hof van Tilly. Dit in het kader van Internationale Vrouwendag op 8 maart 2022.

Vrijwilligers, met name studenten en medewerkers van de universiteit Maastricht, worden uitgenodigd om bestaande pagina’s te verbeteren én nieuwe pagina’s aan te maken. De resultaten van deze Wikithon worden beoordeeld door een jury bestaande uit de nieuwe rector van de UM, Pamela Habibovic, FASoS Decaan Christine Neuhold, directeur van het Bonnefanten Museum Els van der Plas en UM’s Diversity Officer Constance Sommerey.

• Filosofe Maud Oostindie van de Universiteit Maastricht is één van de nieuwe ‘Faces of Science’ die vandaag gepresenteerd werden door de KNAW. Via blogs en vlogs gaat zij laten zien hoe haar leven als beginnend wetenschapper eruitziet.

• Levende hersenen in een laboratorium en onderzoek naar internetvrijheid. Maar liefst twee wetenschappers van Universiteit Maastricht zijn dit jaar genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs. Breng jij ook je stem uit?

• Anna Harris heeft een ERC Consolidator Grant van 2 miljoen euro gekregen voor haar project 'The Upcycled Clinic: A global ethnography of material creativity in contemporary medicine’.