Collegevoorzitter Martin Paul verruilt UM voor Ruhr-Universität Bochum

Martin Paul, voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Maastricht (UM) is vandaag verkozen tot rector van de Duitse Ruhr-Universität Bochum. Na afronding van de procedure aldaar, start hij op 1 november 2021 in zijn nieuwe functie. Dat betekent dat hij op diezelfde datum zijn werk als collegevoorzitter van de UM beëindigt.

Martin Paul: “Ik ben vereerd dat de senaat van de Ruhr-Universität Bochum mij heeft verkozen tot haar rector. Ik zet mijn ervaringen in Maastricht graag in voor een van de grootste en uitstekend aangeschreven universiteiten van Duitsland. Aan de UM zit ik inmiddels halverwege mijn derde en laatste termijn en ben ik op de kop af tien jaar collegevoorzitter. Een goed moment om een nieuwe stap aan te kondigen, waarmee de UM tijd en ruimte wordt gegund voor het vinden van een geschikte opvolger”.

Martin Paul is sinds mei 2008 verbonden aan de UM. Zijn hoogleraarschap klinische farmacologie heeft hij vanaf het begin gecombineerd met bestuursfuncties. Eerder was hij vice-voorzitter van het MUMC+ en decaan van de Faculteit Health Medicine and Life Sciences. Sinds 2011 is hij voorzitter van het CvB van de universiteit.

'New kid on the block'

Annelies van der Pauw, voorzitter van de Raad van Toezicht: “Martin Paul heeft in zijn UM-jaren de ‘new kid on the block’-geest van de universiteit weten te behouden en daarnaast bijgedragen aan de verdere groei van de statuur van de UM, onder meer door uitbreiding van het hoogwaardige pakket aan onderwijs- en onderzoeksvelden. Zijn sterke internationale oriëntatie sluit aan bij de verbinding die de UM als Europese universiteit over de grens zoekt. Tegelijkertijd is hij een effectieve voorvechter gebleken van de verdere samenwerking met overheden, bedrijfsleven en andere onderwijsinstellingen in de eigen (Eu)regio, met de ontwikkeling van de vier Brightland campussen als meest in het oog springend resultaat.”

“Martin Paul verlaat een universiteit die in tien jaar, mede door zijn inzet, zowel kwalitatief als getalsmatig flink is gegroeid en die zich gepositioneerd heeft om haar allianties met andere relevante organisaties, waaronder YUFE, komende jaren succesvol uit te bouwen. Wij gaan hem missen.”

RUB en UM: veel gelijkenissen

De Ruhr Universität Bochum, waar Martin Paul op 1 november begint als rector, is met 43.000 studenten en ruim 5.800 medewerkers verdeeld over 20 faculteiten een van de tien grootste universiteiten van Duitsland.

Martin Paul: “Behalve haar grotere schaal lijkt de Ruhr Universität in veel aspecten op de UM: opgericht met een visie het hoger onderwijs te vernieuwen en met een sterke band met de regio, heeft de universiteit vroegtijdig voor een transdisciplinaire benadering van onderzoek gekozen. Ze zit in een interessante omgeving met de missie het oude industrielandschap van de Ruhr regio door kennis, wetenschap en cultuur te transformeren. Het is voor mij een spannende uitdaging op basis van mijn ervaringen in Maastricht, Limburg en Nederland hieraan mee te bouwen.”

Duitse universiteiten kennen niet dezelfde vorm van collegiaal bestuur als in Nederland met een rolverdeling voor voorzitter, vice-voorzitter en rector: de rector vormt in Duitsland samen met vice-rectoren en een kanzler (verantwoordelijk voor de administratie) het rectoraat, vergelijkbaar met het college van bestuur in Nederland.

De Raad van Toezicht van de UM start zo snel mogelijk de procedure voor de benoeming van een nieuwe collegevoorzitter.