Brightlands sluit aan bij samenwerkingsverband New Dutch voor de wereldwijde promotie van Nederlandse innovatie
Brightlands is een van de dertien steden en regio’s die zijn aangesloten bij New Dutch, het samenwerkingsverband dat de innovatieve slagkracht van Nederland wereldwijd op het netvlies probeert te krijgen. “We moeten af van het beeld dat Nederland alleen staat voor kaas, klompen en molens.”
Manou Nonnekes begon haar loopbaan bij het Centraal Museum in Utrecht, was verantwoordelijk voor de re-branding van het Nijntje Museum en rolde via de stads- en regiomarketing in de nation branding. “Als er in het buitenland over Nederland wordt gepubliceerd, dan zie je vaak een stereotype beeld. Dan zijn we het land van kaas, klompen en molens. Traditional Dutch heet dat en daar zetten we New Dutch tegenover. Vorig jaar heeft het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen nog een onderzoek gedaan onder toeristische bezoekers én zakelijke bezoekers. Daar kwam dus exact hetzelfde clichébeeld uit. Niet dat dit per se negatief is. Maar wij willen dit beeld verleggen naar innovatie. Daarin behoren we tot de wereldtop. Het merk Nederland heeft drie belangrijke waarden, die ons kenmerken: open, inclusief en inventief. We merken dat we op inventief nog niet goed worden herkend; we dragen dat blijkbaar nog niet voldoende uit.”
Intermediairs
Place branding is iets van de lange adem, zegt Nonnekes. “Kijk naar Brabant Brainport. Daar bouwen ze al tientallen jaren aan. En nu zit het pas goed tussen de oren van mensen. De nieuwe internationale positionering van Nederland is pas in 2020 gelanceerd en ook door de ministerraad vastgesteld. Om die uit te dragen hebben we intermediairs nodig, belangrijke spelers die het merk Nederland uitdragen en die dus ook een belangrijke rol spelen in de perceptie van Nederland in het buitenland.”
Innovatie heeft een solide voedingsbodem nodig. Daar gaat New Dutch uiteraard niet over. Nonnekes: “Dat is deels ook afhankelijk van het politieke beleid, maar ook voor dit kabinet heeft innovatie en talentontwikkeling prioriteit. Er is een Nationale Technologiestrategie. Economische Zaken gaat daarin voorop. NL branding speelt een rol in branding en communiceren. Een programma als New Dutch is een goed middel en een krachtige samenwerking om daarbij in te zetten. Als we eenduidig en impactvol onze inventieve kracht onderstrepen, willen we langzaam maar zeker iets naast die clichés gaan zetten.”
Manou Nonnekes is projectleider bij New Dutch.
New Dutch is geen merk
Er is dus een internationale positioneringsstrategie van Nederland, geschreven door nation branding experts Robert Govers en Simon Anholt. Manou Nonnekes: “Wil je écht impact hebben op de perceptie, dan gaat het om inhoud, om zogenoemde symbolic actions. Dus heb je bezoekbare, beleefbare, tastbare voorbeelden nodig. Men wil zien en echt voelen dat wij inderdaad een land zijn dat een sterke innovatiekracht heeft. Voor de goede orde: New Dutch is geen merk, het gaat puur om Nederland en de associatie met innovatiekracht.”
Steden als Eindhoven en Rotterdam zijn schoolvoorbeelden maar dat geldt ook voor de vier Limburgse Brightlands-campussen. “Binnen het Brightlands ecosysteem worden tal van baanbrekende innovaties ontwikkeld die een breed platform verdienen, zowel nationaal als internationaal”, zegt Angèl Nijskens, Corporate Communications & Branding Manager bij Brightlands. “Ze hebben impact op het leven van mensen over de hele wereld. Denk aan innovatie op het gebied van regeneratieve geneeskunde op de campus in Maastricht, Future Farming technieken op de campus in Venlo, de ontwikkeling van circulaire materialen op de campus in Geleen en mensgerichte AI toepassingen op de campus in Heerlen als enige in Nederland. Voor Brightlands is het daarom heel logisch om aangesloten te zijn bij dit samenwerkingsverband met New Dutch. Daarmee is ook Limburg als innovatieve regio vertegenwoordigd binnen het samenwerkingsverband.”
“Het merk Nederland heeft drie belangrijke waarden, die ons kenmerken: open, inclusief en inventief. We merken dat we op inventief nog niet goed worden herkend; we dragen dat blijkbaar nog niet voldoende uit.”
Manou NonnekesGeen praatclub
Angèl Nijskens vindt het fijn dat New Dutch geen praatclub is maar een doe-club. “Er worden concrete acties opgepakt die bijdragen aan de zichtbaarheid. Zo verscheen onlangs een artikel in het NRC met een interview met bekende wetenschapper Anna Gimbrère, over het belang van innovatie in Nederland. Ook wordt door New Dutch gewerkt aan een online campagne waarbij de innovaties van de verschillende regio’s worden getoond die laten zien hoe innovatief Nederland is. Ook daarin worden innovaties van Brightlands meegenomen, zoals het traanonderzoek van Marlies Gijs, biochemicus van het Maastricht UMC+. Het mes snijdt daarbij aan twee kanten want de content die daarvoor wordt gemaakt, kunnen we zelf ook gebruiken. Volgend jaar staan de thema’s gezondheid en voeding centraal binnen de campagne van New Dutch. Thema’s die naadloos aansluiten op de thema’s die ook voor Brightlands belangrijk zijn.”
Manou Nonnekes: “Alleen campagne voeren is niet voldoende. We willen om die reden in 2026 een themajaar organiseren. Waarin we deze innovatieve sector bezoekbaar en beleefbaar willen maken in Nederland. Neem ASML, dat een unieke positie in de wereld heeft. Kunnen we dat niet een keer voor het buitenland openstellen? Dat zou zeer tot de verbeelding spreken. Zo creëer je ook uniek aanbod waardoor we echt even die ogen van de wereld op ons gericht kunnen krijgen. Dat geldt ook voor de vier Brightlands-campussen en andere innovatie-ecosystemen. Denk ook aan een reizende expositie of een projectie van innovatieve initiatieven op een groot scherm.”
Angèl Nijskens is Corporate Communications & Branding Manager bij Brightlands.
Dertien partners
New Dutch wordt ondersteund door vooralsnog dertien deelnemende steden en regio’s die allemaal financiële bijdragen leveren. Brightlands is daar één van. “Dit is echt voor het eerst dat de steden en regio’s zo collectief en intensief zelf een rol pakken in het positioneren van Nederland”, zegt Nonnekes. New Dutch wordt gecoördineerd door Team NL Branding, onderdeel van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Team NL branding van RVO krijgt een opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken, die ook verantwoordelijk zijn voor het merk Netherlands. NBTC heeft een beschikking vanuit Economische Zaken.
New Dutch wil in 2026 zoveel mogelijk buitenlandse bedrijven naar Nederland halen om hier kennis te maken met het innovatief imago. Nonnekes: “We maken gebruik van zoveel mogelijk bestaande programmering. Neem de Dutch Design Week, een bestaand evenement van internationale allure. We hebben ook een connectie met de Nederlandse deelname aan de World Expo in het Japanse Osaka in 2025. Die gaat ook over innovatie. We kijken mee welke innovaties zij gebruiken en hoe ze deze communiceren. Echt geweldig aan New Dutch is dat alle deelnemers de urgentie van onze opdracht onderkennen en willen doorpakken. Laten zien dat Nederland tot de wereldtop behoort als het om innovatie gaat.”
Bron: Brightlands nieuwsbrief
“Binnen het Brightlands ecosysteem worden tal van baanbrekende innovaties ontwikkeld die een breed platform verdienen, zowel nationaal als internationaal.”
Angèl NijskensLees ook
-
In 2024 verwelkomde de Universiteit Maastricht haar 100.000ste alumna, vlak voor het 50-jarig jubileum in 2026. Job Metsemakers, een van de eerste studenten, blikt terug op de beginjaren van de universiteit, haar rol in het medische onderwijs en wereldwijde invloed, en viert de groei en verbondenheid met alumni.
-
Goede interprofessionele samenwerking leidt tot beter ervaren zorg, betere resultaten in de gezondheidszorg en duurzame inzetbaarheid van zorgprofessionals. Als katalysator voor een betere gezondheidszorg is het nodig dat studenten zich voorbereiden op interprofessionele samenwerking.
-
De European Research Council heeft professor Nancy Bocken een ERC Proof of Concept beurs toegekend