Basisscholen starten het nieuwe schooljaar met innovatieve robots
Zes medewerkers en twee studentmedewerkers van de Universiteit Maastricht (UM) hebben een geldprijs ingezet om educatief speelgoed te kopen voor 17 Limburgse basisscholen. Het speelgoed - twee programmeerbare robots – leert kinderen spelenderwijs de beginselen van het programmeren.

In april 2018 organiseerde de UM een 24-uurs App Challenge waarin studenten en medewerkers werden uitgedaagd een UM-app te bedenken en programmeren. Twee teams met medewerkers van de afdeling Marketing en Communicatie behaalden met hun app-ideeën plek 2 en 3. Daarmee wonnen ze een leuk geldbedrag.
Tijdens de App Challenge beleefden de teams zoveel plezier aan het bedenken en programmeren, dat het idee ontstond om het prijzengeld te spenderen aan lesmateriaal waarmee leerlingen van basisscholen spelenderwijs de beginselen van het programmeren kunnen ontdekken. Uiteindelijk hebben de basisscholen een pakket gekregen met daarin:
- 'Doc': een sprekende, educatieve robot die kinderen van 4 tot 7 jaar spelenderwijs leert programmeren en ze zo in aanraking brengt met moderne robotica
- 'Cyber Robot': een programmeerbare robot voor kinderen vanaf 8 jaar
3e plaats App Challenge: team Welcome
- Teamleden: Rick Sollet, Pascal de Roos, Manon Gorissen, Mai Henckens
- App idee: app die nieuwe studenten en medewerkers op weg helpt vóór en tijdens de eerste 100 dagen bij de UM
- Bekijk de presentatie van de Onboarding app
Lees ook
-
Het Societal Impact Project
Het Societal Impact Project stimuleert de autonome motivatie van studenten om te werken aan maatschappelijk relevante problemen. Een van de onderwerpen dit jaar is vaping.
-
“Het is geen kwestie van overtuigen.” Maar hoe kan de vaccinatiebereidheid wél worden verhoogd?
Vorig jaar overleden er in ons land tenminste acht personen - het merendeel baby’s - aan kinkhoest, het hoogste aantal sinds de jaren zestig. De trend achter deze tragische statistiek is al jaren aan de gang; steeds minder ouders laten hun kind inenten tegen ernstige infectieziekten, waardoor de...
-
Vaccinatiepromotiebeleid voor COVID-19
Twee onderzoekers van de Universiteit Maastricht spelen een sleutelrol bij het vertalen van onderzoek naar aanbevelingen voor het vaccinatiebeleid voor COVID-19: Timo Clemens, universitair hoofddocent health policy and governance, en Inge van der Putten, universitair docent bij de vakgroep Health...