Basisscholen starten het nieuwe schooljaar met innovatieve robots

Zes medewerkers en twee studentmedewerkers van de Universiteit Maastricht (UM) hebben een geldprijs ingezet om educatief speelgoed te kopen voor 17 Limburgse basisscholen. Het speelgoed - twee programmeerbare robots – leert kinderen spelenderwijs de beginselen van het programmeren.

robtos

In april 2018 organiseerde de UM een 24-uurs App Challenge waarin studenten en medewerkers werden uitgedaagd een UM-app te bedenken en programmeren. Twee teams met medewerkers van de afdeling Marketing en Communicatie behaalden met hun app-ideeën plek 2 en 3. Daarmee wonnen ze een leuk geldbedrag.

Tijdens de App Challenge beleefden de teams zoveel plezier aan het bedenken en programmeren, dat het idee ontstond om het prijzengeld te spenderen aan lesmateriaal waarmee leerlingen van basisscholen spelenderwijs de beginselen van het programmeren kunnen ontdekken. Uiteindelijk hebben de basisscholen een pakket gekregen met daarin:

• 'Doc': een sprekende, educatieve robot die kinderen van 4 tot 7 jaar spelenderwijs leert programmeren en ze zo in aanraking brengt met moderne robotica
  • 'Cyber Robot': een programmeerbare robot voor kinderen vanaf 8 jaar

3e plaats App Challenge: team Welcome

• Teamleden: Rick Sollet, Pascal de Roos, Manon Gorissen, Mai Henckens
  • App idee: app die nieuwe studenten en medewerkers op weg helpt vóór en tijdens de eerste 100 dagen bij de UM
  • Bekijk de presentatie van de Onboarding app

• De Universiteit Maastricht draagt zorg voor veel markante gebouwen die we allemaal kennen. Door ze een nieuwe bestemming te geven, behouden we deze iconen en geven we ze een nieuwe invulling, waardoor ze het kloppende hart vormen van een bruisende stad.

• Het College van Bestuur en het Management Team van de Universiteit Maastricht hebben ermee ingestemd dat komende nacht een groep ‘observers’ in de FASoS-tuin kan blijven. Dat gebeurt onder dezelfde voorwaarden als afgelopen nacht. Dit besluit komt na opnieuw een dag van vreedzame acties en dialoog...

• Vreedzame protesten bij FASoS terwijl het College van Bestuur en de faculteit blijven in gesprek met activisten.