Universiteit Maastricht en Radboud Universiteit bestrijden samen het lerarentekort

Academisch leer-werktraject van start in Maastricht

Op vrijdag 3 februari was de kick-off van Leren op Locatie: een intensieve samenwerking tussen de Universiteit Maastricht en de Radboud Universiteit. Met hun gezamenlijke leer-werktraject willen ze een compleet aanbod van academische opleidingsroutes creëren om zo het lerarentekort in het middelbaar onderwijs tegen te gaan.

Dankzij dit traject is de drempel voor (potentiële) leraren ook in Limburg laag om een eerstegraads bevoegdheid halen via een academische lerarenopleiding. Dat is nodig, want veel huidige eerstegraads bevoegden in Limburg gaan met pensioen. De regio heeft de komende jaren dus dringend behoefte aan universitair opgeleide leraren.

Flexibel eerstegraads maatwerktraject

Het flexibele maatwerktraject richt zich op leraren zonder eerstegraads bevoegdheid die nu al voor de klas staan én geïnteresseerden die nu nog in een andere sector werken. Met een eerstegraads bevoegdheid kunnen leraren lesgeven aan alle klassen van havo, vwo, vmbo, mbo en praktijkonderwijs. Het leer-werktraject is toegespitst op de vooropleiding, ervaringen en behoeften van de doelgroep en duurt maximaal twee jaar.

Toegankelijke lerarenopleidingen

Dit maatwerktraject past bij de bredere landelijke ambitie van Bestuursakkoord Flexibilisering Lerarenopleidingen in Nederland. De (academische) lerarenopleidingen worden namelijk toegankelijker en aantrekkelijker voor potentiële leraren door beter aan te sluiten bij hun behoeften. Ook partners in de regio Limburg, zoals het regionale scholenveld en andere opleidingsinstituten, worden betrokken bij deze ontwikkelingen.