Wereldcongres Speltheorie van 24-28 juli

800 knappe koppen in Maastricht

Van 24 tot 28 juli komen in Maastricht ruim 650 speltheoretici uit de hele wereld samen voor the 5th World Congress of the Game Theory Society. Dit wereldcongres wordt slechts eens per 4 jaar gehouden en eerdere edities vonden plaats in Bilbao, Marseille, Evanston en Istanbul. Speltheorie is een wiskundige discipline waarin het nemen van beslissingen centraal staat. Het gaat om modellen van conflict, concurrentie en samenwerking waarbij elk van de verschillende partijen haar eigen individuele doelstellingen nastreeft. Het maatschappelijk belang van dit onderzoeksveld wordt geïllustreerd door de vele speltheoretici die een Nobelprijs voor de Economie hebben ontvangen: Nash (bekend van de film ‘A Beautiful Mind’), Selten, Harsanyi (1994), Aumann, Schelling (2005), Hurwicz, Maskin, Myerson (2007), Roth, Shapley (2012), en Tirole (2014). Drie van deze Nobellaureaten zullen ook spreken op het congres.

Robert J. Aumann  (Hebrew University of Jerusalem, Nobellaureaat in 2005), Eric Maskin, Harvard University,  Nobellaureaat in 2007) en Roger Myerson (University of Chicago, Nobellaureaat in 2007) zullen elk een korte (TED-talk achtige) lezing geven tijdens een speciale Nobel-sessie op maandag 25 juli van 11:00 tot 14:00 uur in het Theater aan het Vrijthof. Deze lezingen gaan over de Amerikaanse presidentsverkiezingen, over bewustzijn en over evenwichten.

Parallel aan dit Wereldcongres organiseert hetzelfde team Maastrichtse wetenschappers the 17th ACM Conference on Economics and Computation (EC16) waarbij sociale en economische interactie op internet centraal staan. Hieraan doen onder andere medewerkers van onderzoeksafdelingen van Google, Facebook, Microsoft en eBay mee. De onderwerpen op dit congres hebben grote raakvlakken met speltheorie en trekken nog eens ruim 150 extra deelnemers naar Maastricht.

games 2016

• Bij flinke luchtvervuiling kiezen mensen eerder voor oppositiepartijen dan voor regerende partijen. Dit blijkt uit onderzoek van Nico Pestel van Universiteit Maastricht en zijn collega’s

• Gezonde voeding, voldoende bewegen en cultuur- en talentontwikkeling is goed voor de ontwikkeling van ieder kind. Met het concept van de Gezonde Basisschool van de Toekomst wordt dit een vast onderdeel van de schooldag. Universiteit Maastricht stond aan de basis van het concept.

• Wetenschappers van het MERLN-instituut van Universiteit Maastricht en van het Maastricht UMC+ zijn erin geslaagd om een embryostructuur van een menselijke eeneiige tweeling te kweken uit louter stamcellen, zonder een eicel of spermacel te gebruiken. Dankzij deze kweek zien wetenschappers nu voor het...