Universiteit Maastricht en Universiteitsfonds Limburg/SWOL

‘‘Om digitale kunst te maken, hoef je niet goed te kunnen tekenen’’

Tijdens de openingsceremonie van het Academische Jaar 2020/2021, stelde professor Eric Mazur dat we ons in deze 21e eeuw vooral moeten richten op de zogenaamde ‘higher order’-denkvaardigheden, zoals creativiteit. Student Marjorie Platero is het helemaal met hem eens. Een aantal maanden geleden ontving zij zelfs een subsidie van het Universiteitsfonds Limburg/SWOL voor de creatie van een ‘Digital Arts Lab’, dat de hele universitaire gemeenschap in Maastricht moet stimuleren om ‘out of the (online) box’ te komen.

Marjorie: ‘‘Ik ben geboren in Costa Rica, groeide op in Canada en belandde uiteindelijk in Maastricht voor mijn bachelorstudie Digital Society. Verleden jaar begon ik na te denken over hoe ik mijn studie kon combineren met mijn verlangen om anderen te helpen en de werkervaring die ik al had opgedaan op digitaal gebied. Misschien door een soort online project...

In mei las ik dat het Universiteitsfonds Limburg/SWOL weer subsidies ging verstrekken aan activiteiten van studenten. Inmiddels had ik al het idee van het Digital Arts Lab in mijn hoofd en was ik aan het onderzoeken hoe dit project van de grond zou kunnen komen. Ik vind dat er veel mogelijkheden zijn voor UM-studenten om nieuwe initiatieven te creëren en op te zetten, en om terug te geven aan de universitaire gemeenschap. Ook bestaan er veel goede bronnen met financiële en niet-monetaire steun; het Universiteitsfonds Limburg/SWOL is daar een van.’’ (Tekst gaat verder onder de foto)

digital_art

‘‘Vanwege de coronacrisis brengen velen van ons veel tijd door in thuis; iets nieuws leren en creatief bezig zijn is dan een ideale bezigheid.’’

Mindmappen en schetsen in de studiepauze

‘‘Het Digital Arts Lab is een website gerund door studenten, die is verdeeld in drie hoofdonderdelen: Learn, Create en Showcase. Elk onderdeel biedt links naar online bronnen, inclusief tutorials over digitale kunst en hoe je eigen kunstwerken maakt. Je hoeft geen kunstenaar te zijn – of zelfs kunnen tekenen – om te profiteren van het Digital Arts Lab. Natuurlijk kun je kunst creëren, maar je kunt ook gewoon notities maken op een creatieve manier, mindmappen ontwerpen, tekeningen maken om informatie te herinneren, of zelfs wat schetsen terwijl je een pauze neemt van je studie of werk.

Aangezien het Digital Arts Lab opereert op basis van inclusiviteit, innovatie en collaboratie, is het beschikbaar voor alle UM-studenten en UM-medewerkers – ongeacht hun digitale kunstvaardigheden en de (technologische) middelen waarover zij beschikken. Als zij bijvoorbeeld geen toegang hebben tot een tekentablet, dan kunnen ze een speciale Wacom-tablet lenen. Daarnaast is het ‘Lab’ bedoeld voor zowel academische als niet-academische doelen. Kortom, iedereen is welkom!’’

Creatief bezig in eigen huis

‘‘Ik heb het Digital Arts Lab opgericht om verschillende redenen. Allereerst wilde ik de hele UM-gemeenschap de mogelijkheid geven om aan de slag te gaan met digitale kunst (creëren). Daarnaast stimuleert het ‘Lab’ overdraagbare digitale vaardigheden en creatief denkvermogen – zowel voor persoonlijke als professionele doeleinden.

Tenslotte wilde ik zorgen voor meer variatie binnen het aanbod extracurriculaire activiteiten van de UM, via een activiteit die ook nog eens bevorderlijk is voor het gebruik van digitale technologie en alle voordelen die daarbij komen kijken. Vanwege de coronacrisis brengen velen van ons veel tijd door in thuis; iets nieuws leren en creatief bezig zijn is dan een ideale bezigheid.’’

Het Digital Arts Lab wordt gelanceerd begin november 2020. De subsidie van het Universiteitsfonds Limburg/SWOL werd specifiek ingezet voor de aanschaf van de Wacom-die studenten en staf kunnen lenen. Je vindt meer informatie over het ‘Lab’, de tablets, enzovoorts op de website.

www.digitalartslab.org

En… wat is de volgende stap?

‘‘Als de huidige pandemie onder controle is, hoop ik dat het Digital Arts Lab persoonlijke workshops kan aanbieden, net als mogelijkheden voor samenwerking en groepswerk in de Universiteitsbibliotheek. Ik zou ook graag zien dat het ‘Lab’ een breder publiek in Maastricht bereikt, bijvoorbeeld jongere studenten. En over vijf jaar hoop ik dat het een permanent onderdeel is van de UM-gemeenschap, dat het nog steeds wordt gerund door studenten, en dat de UM-studenten en –medewerkers genieten van alles wat het te bieden heeft.

Het Digital Arts Lab lanceren en managen is, net zoals mijn bachelorstudie volgen, tot nu toe een geweldige leerervaring voor mij geweest. Ik wil alle kennis en ervaring die ik aan het opdoen ben om in de toekomst andere initiatieven op het gebied van technologie te lanceren – waar ik kan dan ook mag leven of werken!’’

Tekst: Milou Schreuders

Meer over het Universiteitsfonds Limburg/SWOL en haar subsidies voor medewerkers en studenten van de UM, lees je op www.ufl-swol.nl.

De deadline voor de nieuwe ronde subsidieaanvragen is 13 november.

• Filosofe Maud Oostindie van de Universiteit Maastricht is één van de nieuwe ‘Faces of Science’ die vandaag gepresenteerd werden door de KNAW. Via blogs en vlogs gaat zij laten zien hoe haar leven als beginnend wetenschapper eruitziet.

• Levende hersenen in een laboratorium en onderzoek naar internetvrijheid. Maar liefst twee wetenschappers van Universiteit Maastricht zijn dit jaar genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs. Breng jij ook je stem uit?

• Klimaat, oorlog en oplevend nationalisme: mondiale samenwerking rammelt aan alle kanten. Toch pleit hoogleraar Mathieu Segers nog voor Europees leiderschap: ‘Als dood en verderf om zich heen grijpen, en er eigenlijk geen licht meer lijkt te zijn, ontstaan vaak de meest briljante plannen.’