06 jul
13:00

On-Site Promotie Veerle G.A.J. Spronck

Promotor: Prof. dr. P.F. Peters

Co-promotor: Dr. R. Benschop, Zuyd University

Trefwoorden: publieksparticipatie, innovatie, symfonieorkest, artistieke waarde

"LISTEN CLOSELY: Innovating Audience Participation in Symphonic Music"

Traditioneel is de bezoeker van een concert door een symfonieorkest vooral een stille, aandachtige luisteraar. De relaties tussen symfonieorkesten en hun publiek worden de afgelopen twintig jaar steeds vaker kritisch bevraagd in het cultuurpolitieke discours in Nederland. Het cultuurbeleid, dat de professionele symfonieorkesten grotendeels subsidieert, problematiseert de eenzijdige samenstelling van het publiek dat symfonische concerten trekken. Het Nederlandse cultuurbeleid moedigt orkesten aan om te experimenteren met nieuwe vormen van publieksparticipatie.

Dit proefschrift onderzoek wat voor werk symfonieorkesten moeten doen om daadwerkelijk de rol van hun publiek te innoveren. Het blijkt een complexe taak voor orkesten, want wanneer de rol van het publiek verandert, leidt dat tot onbekende situaties door het hele organisatieproces heen die het bestaande esthetische kader doen rammelen. De orkesten moeten opnieuw reflecteren op hun routines, normen, manieren van werken en van evalueren en waarderen. De innovatie van participatie daagt orkesten dus uit om zich opnieuw af te vragen vraag wat eigenlijk een ‘goed’ concert is.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.