26 sep

On-site Promotie Maurizio Crupi

Double Doctoral degree Universidad de Alicante and Maastricht University

Promotors: Prof. Dr. Pilar Montero Garcia-Noblejas, Prof. Dr. Anselm Kamperman Sanders

Co-promotor: Dr. Anke Moerland

Trefwoorden: eten en handwerk, geografische indicaties, innovaties, link naar de oorsprong

"A PRAGMATIC APPROACH TO THE LINK TO ORIGIN: EU PDOs and PGIs for registration, innovation and trade in origin products"

Dit onderzoek analyseert de specificaties omtrent de EU en non-EU geografische aanduidingen (GAs) voor in de Europese Unie geregistreerde landbouwproducten en levensmiddelen. Het gaat met name na of het verschil tussen de wettelijke vereisten voor beschermde oorsprongsbenamingen (BOB) en beschermde geografische aanduidingen (BGA) wordt weerspiegeld in de producten die zijn opgenomen in het EU-GI-register.

Bij wijze van een ‘pragmatische aanpak’, duidend op een kwalitatieve inhoud analyse van GA specificaties en interviews met producenten, laat het onderzoek een vervaagd verschil zien tussen BOBs en BGAs, wat de consequenties voor registratie, innovatie en handel benadrukt.

Doormiddel van de discussie van resultaten uit het empirisch onderzoek, probeert dit proefschrift de verschillende opties te evalueren van hoe een duidelijke scheiding kan worden gemaakt tussen BOBs en BGAs. Dit gaat gepaard met beleidsaanbevelingen die gericht zijn op duidelijkheid en begrijpbaarheid van de EU-kwaliteitsregelingen voor landbouw- en niet-landbouw producten, als onderdeel van de voortdurende EU GA hervorming.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.

• 13 mei

Promotie Guleid Jama

"Do Our Children Have Rights? Children’s Rights in the Unrecognised State of Somaliland"

Meer events