Promotie Olesia Nikulina
Promotores: Prof. dr. Jos G.A.M. Lemmink, Prof. dr. Allard van Riel
Co-promotor: Prof. dr. Martin Wetzels
Trefwoorden: Visual storytelling, sociale media, ongestructureerde gegevens, (digitaal) consumentengedrag
"The Visual Narrative: Conveying Meaning Through Visual Content"
Dit proefschrift onderzoekt hoe het ontwerp van beelden het gedrag van consumenten beïnvloedt. Eerst wordt, voortbouwend op bestaande literatuur, aangetoond dat beelden effectief verhalen kunnen vertellen als ze duidelijk de setting, acteurs en spanning presenteren. Het onderzoek analyseert vervolgens een verzameling van grote visuele gegevens van sociale media om ontwerpelementen te identificeren die betrokkenheid stimuleren. Het onderzoek toont met name aan dat afbeeldingen met objecten met meer textuur en donkere tinten doorgaans meer likes en reacties ontvangen. Deze bijdrage breidt het groeiende corpus van marketingonderzoek uit dat gebruik maakt van ongestructureerde gegevens. De bevindingen bieden bruikbare inzichten voor marketeers om effectievere visuele content te creëren en consumenten een beter begrip te geven van de manier waarop afbeeldingen hun online beslissingen vormgeven.
Klik hier voor het volledige proefschrift.
Klik hier voor de livestream.
Lees ook
-
Promotie Vinzenz Peters
"Economic Resilience to Physical Climate Shocks: The Roles of Financial and Firm Structures"
22 mei -
Promotie Lisi Guan
"Enhancing Sustainable Supply Chains: From Prioritisation to Recovery"
23 mei