20 apr
12:00

Promotie Mw. Wiebke Eberhardt, MSc.

Promotores: prof.dr. M. Wetzels, prof.dr. R. Bauer
Co-promotores: prof.dr. E. Brüggen, dr. T. Post

Trefwoorden: financiële besluitvorming, pensioenen, gedragseconomie, pensioencommunicatie

"Costly Ignorance; Enhancing Consumer Financial Decision Making"


‘Kostbare onwetendheid’ van consumenten is bijvoorbeeld je niet laten informeren over je pensioen of over te weinig kennis beschikken om op verantwoorde wijze met een creditcard om te gaan. In dit proefschrift wordt onderzocht hoe de financiële besluitvorming van consumenten kan worden verbeterd. In de eerste studie wordt onderzocht hoe de verschillen tussen de studiedeelnemers in het zoeken naar pensioeninformatie kunnen worden verklaard. Het blijkt dat opvattingen, vertrouwen en pensioenangst een belangrijke rol hierbij spelen. In de tweede studie wordt aan de hand van een grootschalig veldonderzoek aangetoond dat de wijze waarop pensioeninformatie wordt geformuleerd heel relevant is. Uit de derde studie blijkt dat ouderen cognitieve achteruitgang kunnen compenseren en beter financiële beslissingen kunnen nemen, omdat ze meer ervaring hebben en minder negatieve emoties ervaren.

Lees ook