Promotie Eric Schaap

Promotor: Prof. Dr. Dominik Mahr

Co-promotor: Dr. Ines Wilms

Trefwoorden: Kennisverwerving, Innovatienetwerken, Webdata-analyse, Ondernemerschap

 

"Scouting for knowledge: Exploring resource acquisition for innovation through web data analysis"

 

In de digitale wereld van vandaag moeten bedrijven en ondernemers kennis van buiten hun organisatie vinden en gebruiken om succesvolle innovaties te creëren. Deze thesis onderzocht hoe mensen en bedrijven deze externe kennis daadwerkelijk verwerven door informatie te analyseren die ze bewust online delen. Het onderzoek keek naar vier verschillende contexten: oprichters van start-ups die advies zoeken in online communities, beginnende bedrijven die beslissingen nemen over aanwervingen, gevestigde bedrijven die zakelijke netwerken vormen en onderzoekers die samenwerken op verschillende gebieden.

Het onderzoek leverde verrassende bevindingen op die gangbare aannames ter discussie stellen. Zo bleek dat start-upoprichters die de identiteit van hun bedrijf onthulden in online forums, juist minder nuttig advies kregen. Bedrijven die voorrang gaven aan het aannemen van mensen met de juiste vaardigheden en motivatie boven mensen met uitgebreide kennis, hadden twee keer zoveel kans om financiering te krijgen. Het onderzoek wees ook uit dat te veel zakelijke contacten innovatie juist kunnen schaden, terwijl matig netwerken het meest effectief blijkt te zijn.

Door webgegevens van sociale media, vacatureplatforms en bedrijfswebsites te analyseren, laat dit proefschrift zien hoe digitale sporen van menselijk gedrag nieuwe inzichten opleveren in hoe innovatie werkelijk tot stand komt.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de livestream.

Lees ook