17 feb

Planet versus Pension: Investments in the Fossil Fuel Industry.

Samen met het pensioenfonds van de UM, ABP, Fossil Free Maastricht, en professor Rob Bauer (SBE) organiseert Duurzame UM2030 een debat over de vraag of ABP bedrijven moet afstoten of juist moet samenwerken met bedrijven die fossiele brandstoffen gebruiken. Moet ABP meer doen dan nu het geval is? Of zijn ze al op de goede weg? Deze en andere vragen zullen worden besproken in een paneldiscussie. Alle UM-medewerkers zijn welkom om bij te dragen aan de discussie aangezien ze bij ABP een pensioen opbouwen. Ook studenten zijn welkom. Dit debat zal in het Engels plaatsvinden.

Panelleden:

Corien Wortmann-Kool - Bestuursvoorzitter van het pensioenfonds ABP (Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds)

Sarah Thin - Lid van Fossil Free Maastricht en promovendus bij de afdeling Internationaal en Europees Recht van de UM

prof. Martin Paul - Voorzitter Universiteit Maastricht

Moderator: prof. Rob Bauer - Hoogleraar Financiën, houder van de Elverding leerstoel Sustainable Business, Culture and Corporate Regulation en the Institutional Investors leerstoel (SBE)

Nu de klimaatcrisis een van de meest urgente kwesties van onze tijd wordt, vragen we ons af wat onze instellingen moeten doen om te helpen. De Universiteit Maastricht heeft met het programma Duurzame UM2030 belangrijke doelen gesteld om onze eigen impact op het milieu te verminderen en onze kernactiviteiten - onderwijs en onderzoek - af te stemmen op de principes van duurzame ontwikkeling. Daarom organiseren wij dit debat.

Hier vind je meer achtergrond informatie over het debat.

Fossil Free

Fossil Free is een wereldwijde beweging die campagne voert voor een rechtvaardige transitie van fossiele brandstoffen naar alternatieven en voor een einde aan de macht van de fossiele brandstoffenindustrie. Want om de ergste gevolgen van de klimaatcrisis te voorkomen, moeten de productie en het gebruik van fossiele brandstoffen wereldwijd drastisch worden verminderd. Als onderdeel van de campagne roept Fossil Free publieke instellingen over de hele wereld op om de fossiele industrie niet langer financiële en politieke steun te geven. Tot op heden hebben meer dan 1000 instellingen al meer dan 1 miljard dollar investeringen weggehaald uit de fossiele-brandstofindustrie.

Fossil Free Maastricht is de lokale Fossil Free afdeling, waarvan ook UM-medewerkers en studenten deel uitmaken. Zij voeren campagne om de financiering van de fossiele brandstoffenindustrie door het pensioenfonds van de UM, ABP, stop te zetten.

Pensioenfondsen als ABP hebben veel financiële macht maar ook verantwoordelijkheid ten opzichte van hun deelnemers en het veiligstellen van hun toekomst. Op dit moment heeft ABP € 16,5 miljard aan fossiele brandstoffenbedrijven in handen. Fossil Free doet met name een beroep op ABP om geen nieuwe investeringen in fossiele brandstoffen te doen en om binnen 2 jaar volledig te stoppen met investeren in bedrijven in fossiele brandstoffen om deze te 'desinvesteren'. Fossil Free Maastricht roept ook de UM op om namens haar medewerkers en studenten een openbaar standpunt in te nemen over ABP.

Fossil Free Maastricht

ABP

ABP heeft als pensioenfonds de taak om te zorgen voor een goed pensioen voor haar 2,9 miljoen deelnemers. Ook heeft APB de taak om ervoor te zorgen dat zij op een duurzame en verantwoorde manier belegt. ABP heeft daarom beleid en meetbare doelstellingen ontwikkeld. Bijvoorbeeld: het terugdringen van de CO2-voetafdruk van beursgenoteerde aandelen, doelstellingen op het gebied van investeringen in duurzame energie en in de VN-doelstellingen voor duurzame ontwikkeling en het stimuleren van energie-efficiëntie in onroerend goed en infrastructuur. ABP is een actieve aandeelhouder die haar stemrecht uitoefent en zich bedrijven aanmoedigt om actie te ondernemen. ABP werkt ook samen met beleidsmakers en toezichthouders aan beleid dat het klimaat ten goede komt.

Het beleggingsbeleid van ABP heeft in 2020 meetbare doelstellingen: een reductie van 25% van de CO2-uitstoot in de beleggingsportefeuille, een doelstelling van 5 miljard aan investeringen in duurzame energie en 58 miljard aan investeringen in duurzame ontwikkeling. ABP heeft een beleid waarin zij de bedrijven classificeert als leiders en 'beloften' in hoe duurzaam ze zijn. De categorie 'beloften' zijn bedrijven die moeten verbeteren om duurzamer te worden. De categorie beloften met veranderingsplannen zal worden aangemoedigd om te verbeteren. Op deze manier probeert ABP bewustwording te creëren bij de bedrijven. ABP’s filosofie is om dat in nauwe samenwerking met bedrijven te doen en dat kost tijd. Bovendien investeert ABP in projecten die op andere manieren bijdragen aan duurzame ontwikkeling, bijvoorbeeld in: duurzame landbouw, minder voedselverspilling en beter onderwijs voor (met name) meisjes.

ABP

UM

Als universiteit hebben we geen directe invloed op de beleggingen van ons pensioenfonds (ABP). Wel vinden wij het belangrijk om daar een open discussie over te hebben. Bovendien hebben UM-onderzoekers uitgebreid onderzoek gedaan naar duurzame beleggingen van financiële instellingen. Daarom nodigen wij je uit voor een debat over desinvestering. Graag geven wij jullie, medewerkers van de UM, de gelegenheid om meer te weten te komen over het beleid van ABP en betrekken wij onderzoekers van de Universiteit Maastricht bij het gesprek. Uiteraard ben je welkom om tijdens het debat je eigen mening naar voren te brengen.