28 nov

Online Promotie Dawid Marcin Kaczor

Promotores: Prof. dr. Tilman Hackeng, Dr. Rory R. Koenen

Co-promotor: Prof. dr. Rafael Kramann

Trefwoorden: chemokines, extracellulaire vesikels, vasculaire calcificatie, atherosclerose

"Inflammatory actions of chemokines and extracellular vesicles in pathological tissue remodeling"

Dit proefschrift geeft de lezer een algemeen overzicht van het belang van bloedplaatjes en gladde spiercellen in het proces van verkalking van bloedvaten dat optreedt in verschillende pathologische toestanden, waaronder atherosclerose. Bovendien worden de mechanismen van deze processen op cellulair niveau en het concept van het omkeren van verkalking beschreven. In dit proefschrift wordt vooral de nadruk gelegd op de rol van bloedplaatjes afgeleide chemokines (bloedplaatjesfactor 4, platelet factor 4 alt en RANTES) in de hervorming van andere celtypes die zich in de bloedvaten bevinden, in het bijzonder gladde spiercellen en endotheelcellen. Daarnaast onderzocht dit proefschrift de betrokkenheid van nanoschaalblaasjes, die door de levercellen (hepatocyten) worden vrijgegeven bij de ontwikkeling van leverziekten zoals niet-alcoholische steatohepatitis (NASH) dat vervolgens kan leiden tot leverfibrose en uiteindelijk tot cirrose. Ten slotte werden de resultaten kritisch besproken en vertaald naar een klinisch relevante context.

Klik hier voor de live stream.

Voertaal: Engels