03 okt
Studium Generale | Lezing & Interview

Mijn kleine oorlog

Observant, het onafhankelijk universiteitsblad van de Universiteit Maastricht, bestaat in 2020 veertig jaar. Dat wordt dit seizoen gevierd met een aantal publieksevenementen over verschillende  aspecten van de journalistiek.

De eerste gast in deze reeks is de bekende Belgische oorlogscorrespondent Rudi Vranckx.  Na een korte voordracht wordt hij geïnterviewd door Wammes Bos, die na 32 jaar als senior-redacteur afscheid nam van Observant. Fragmenten uit het werk van Vranckx vormen de leidraad voor de lezing en het daaropvolgende gesprek.

Terrorisme, de radicalisering, het wrede kalifaat, de vluchtelingenstroom, VRT-oorlogsreporter Rudi Vranckx ziet een wereld waarin verdraagzaamheid zwaar onder druk staat, waarin onzekerheid regeert en de kloof tussen 'wij' en 'zij' lijkt toe te nemen. “Dit is geen klassieke oorlog meer, van een zichtbare vijand aan de overkant, een oorlog om geld of olie of macht of grondgebied. Het is een oorlog om de geesten, om extreme gedachten die als een virus worden verspreid en angst en chaos zaaien.” Dat baart Vranckx zorgen. Zijn analyse van de wereld is dan ook vlijmscherp. Vranckx tekent het toekomstig beeld van onze samenleving en stelt vast dat we vooral niet mogen wegkruipen in de bunkers van de angst voor elkaar.

Rudi Vranckx startte zijn carrière als oorlogsverslaggever in 1989. Zijn eerste grote opdracht was Roemenië tijdens de val van dictator Ceausescu. Later volgden nog de Golfoorlog, de oorlogen in Joegoslavië en de grote conflicten in het Midden-Oosten. In de reeks De Vloek van Osama (2011) onderzocht hij in o.a. de VS, Afghanistan, Pakistan, Irak, Jemen en Egypte hoe de wereld veranderd is sinds en door de aanslagen van 11 september 2001. Later volgde zijn reportagereeksen Het Verdriet van Europa (2013), IS in het vizier (2017) en Voor de zonden van de vaders (2018). In 2018 ontving Vranckx de Carnegie Wateler Vredesprijs en in mei 2019 een eredoctoraat aan de Vrije Universiteit Brussel en de Université Libre de Bruxelles.

Ondersteund door en georganiseerd  in samenwerking met de Observant.

Meer events