04 sep 07 sep

LIGO/Virgo-meeting

De LIGO/Virgo-wetenschappers komen tweemaal per jaar wereldwijd bijeen om de laatste ontwikkelingen rond zwaartekrachtsgolven met elkaar te bespreken. Van dinsdag 4 tot en met vrijdag 7 september aanstaande vindt deze bijeenkomst plaats aan de Universiteit Maastricht. Ook voor niet-wetenschappers is er een interessant programma.

Het zal niemand ontgaan zijn: er is op dit moment een revolutie gaande in de natuurkunde! In 2016 maakte de Amerikaans-Europese LIGO/Virgo Collaboratie het nieuws wereldkundig dat voor de eerste keer een zwaartekrachtsgolf was gemeten. Honderd jaar geleden had Albert Einstein dat al voorspeld, maar tot nog toe waren ze nog nooit waargenomen. Zwaartekrachtsgolven hebben onze kijk op het universum totaal veranderd: waar de mensheid tot vóór 2016 alleen via licht naar het heelal kon kijken, kunnen we er nu via de zwaartekrachtsgolven ook naar luisteren. Met deze schat aan nieuwe informatie zijn inmiddels tal van astrofysische mysteries opgelost. Bovendien doen wetenschappers sinds deze eerste detectie met regelmaat nieuwe ontdekkingen.

Zwaartekrachtsgolven zijn ook interessant voor mensen met een brede interesse in het heelal, docenten natuurkunde en ambitieuze vwo-leerlingen. Daarom heeft de Faculty of Science and Engineering van de UM een divers programma aan publieksactiviteiten samengesteld, die parallel aan de LIGO/Virgo-meeting plaatsvinden.

Dinsdag 4 september
Lezing over zwaartekrachtsgolven

Interstellar

Woensdag 5 september

Voor leerlingen met natuurkunde in hun pakket vertonen we de bioscoop hit Interstellar, maar natuurlijk niet zonder een educatief randje. Voorafgaand aan de film zal een universitair docent vragen stellen die leerlingen tijdens het kijken van de film moeten beantwoorden. Na afloop bespreken we deze vragen en krijgt u uitleg over wat nu eigenlijk waar is in de film. Voor geïnteresseerden wordt ook ’s avonds de film Interstellar getoond. Aangezien Nobelprijswinnaar Kip Thorne heeft meegeschreven aan deze film, mogen we verwachten dat de fysica van het script waarheidsgetrouw is. Dit zal een universitair docent  oorafgaand en naderhand van de voorstelling met u bespreken.

Locatie: Lumiere, Maastricht
Tijdstip: 11.00 uur (klassikaal) en 19.00 uur

Stel je vraag!

Donderdag 6 september

Voor leerlingen met natuurkunde in hun profiel: stel je vraag over zwarte gaten, het ontstaan van het heelal, zwaartekrachtsgolven en je meest bizarre science fiction droom via een videoboodschap. Alle video’s verzamelen we per klas. De vragen worden tijdens de conferentie door de aanwezige wetenschappers beantwoord. Ook hiervan maken we een video en deze kan dan in de klas worden getoond als onderdeel van de les.

Locatie en tijdstip: nader te bepalen

Masterclass relativiteitstheorie

Donderdag 6 september

In het middelbaar onderwijs wordt de speciale relativiteitstheorie vaak uitgelegd met behulp van gedachtenexperimenten over treinen, spiegels, en lichtstralen. Deze uitleg komt helaas met veel misconcepties. De masterclass is daarom gericht op docenten natuurkunde die op zoek zijn naar nieuwe handvatten om Relativiteitstheorie uit te leggen aan hun leerlingen, tegen misverstanden aan zijn gelopen, of die hun conceptuele kennis willen verdiepen. De workshop is ook toegankelijk voor ambitieuze leerlingen van 5- en 6-vwo.

Locatie: Kapoenstraat 2, Maastricht
Tijdstip: 11.00 uur

Lezing voor bachelorstudenten

Vrijdag 7 september

Voor bachelor studenten die een opleiding volgen of zeer geïnteresseerd zijn in natuurkunde. De lezing, gegeven door een expert op het gebied van zwaartekrachtsgolven, zal gaan over relativiteitstheorie en de laatste ontwikkelingen die besproken zijn tijdens de conferentie.

Locatie: MECC
Tijdstip: 13.00 uur