07 dec

Kick-off Duurzaam Onderwijs & Duurzaam Onderzoek

Het is de ambitie van de Universiteit Maastricht (UM) om een inclusieve, innovatieve, en duurzame universiteit te zijn. In dit kader is het programma ‘Sustainable UM 2030’ opgezet, met een focus op onderwijs, onderzoek, en uitvoering. U bent van harte uitgenodigd deel te nemen aan het kick-off evenement van de pijlers Onderwijs en Onderzoek. We nodigen alle medewerkers en studenten uit om - samen met ons - na te denken over het vormgeven en uitvoeren van de volgende stappen in onze gezamenlijke duurzaamheidsvisie!

Tijd: 14.00-16.00, met aansluitend een receptie/ borrel
Locatie: Grote Gracht 90-92, Turnzaal

Na een plenaire sessie kunt u deelnemen aan een van onderstaande parallelle interactieve sessies:

DUURZAAM ONDERWIJS

1. Minor Duurzame ontwikkeling
Kennis voor duurzaamheid is waardevol voor verschillende academische disciplines en de manier waarop deze disciplines zich tot elkaar verhouden. Wat zou een waardevol doel en relevante reikwijdte van een UM brede minor (Bachelor niveau) op het onderwerp van duurzaamheid zijn? Hoe kunnen we waarborgen dat alle faculteiten bijdragen aan zo’n minor?

2. Competenties voor Duurzame Ontwikkeling (voor studenten)
Competenties en het ontwikkelen van vaardigheden zijn essentiële onderdelen van onderwijs aan de UM. Welke competenties zijn essentieel voor studenten om complexiteit, onzekerheid, trade-offs en risico in samenhang met duurzame ontwikkeling te begrijpen? Hoe kunnen deze competenties voor duurzame ontwikkeling geïntegreerd worden in verschillende opleidingen?

3. Ontwikkelen van kennis en vaardigheden voor duurzame ontwikkeling (voor medewerkers)
Om medewerkers te kunnen ondersteunen om –in hun dagelijkse werk- bij te dragen aan duurzame ontwikkeling, dienen zij de beschikking te hebben over bepaalde instrumenten (bv. informatie, advies en training). Welke instrumenten zijn dat precies? Zijn deze instrumenten verschillend voor medewerkers in de domeinen uitvoering, onderzoek en onderwijs?

DUURZAAM ONDERZOEK

4. Gebouwde omgeving
Hoe kan het onderzoek aan de UM bijdragen aan energie-efficiëntere, gezondere, en beter faciliterende gebouwen? Naast de behoefte aan toekomstbestendige nieuwbouw, staat de UM voor een enorme uitdaging betreft de renovatie van haar monumentale gebouwen. Hoe kan transdisciplinair onderzoek hierin een rol spelen?

5. Duurzame laboratoria
De UM erkent de grote milieu-impact van haar laboratoria en wil zich richten op het beperken van middelengebruik, vervuiling en het verbeteren van het binnenmilieu. Hoe ontwikkelen we duurzame laboratoria? Hoe betrekken we duurzaam onderzoek hierbij?

6. Gezondheid en welzijn
De Sustainable Development Goal 3 (SDG3) van de Verenigde Naties richt zich op een goede gezondheid en promoot welzijn voor allen, een leven lang. Hoe kan onderzoek en onderwijs bijdragen aan deze SDG? Wat zijn de potentiele toekomstige onderzoeksgebieden gericht op duurzame gezondheid en hoe kan kruisbestuiving plaatsvinden tussen onderzoek en onderwijs?

7. Duurzaam onderzoek aan de UM
Er vindt reeds veel duurzaamheidsonderzoek plaats aan de UM. Wat motiveert onderzoekers om duurzame thema’s te betrekken in hun onderzoek en hun onderzoek zelfs geheel te vormen rondom duurzaamheidsthema’s? Moeten we duurzaamheidsonderzoek uitbreiden, en zo ja, tot welk niveau?

KRUISBESTUIVING DUURZAAM ONDERZOEK EN ONDERWIJS

8. Onderzoek-Onderwijs voor duurzame ontwikkeling
Verschillende opleidingstrajecten aan de UM integreren onderzoek en onderwijs. Hoe dienen we onderzoek te integreren met onderwijs ten behoeve van duurzame ontwikkeling? Welke uitdagingen kennen we aan de UM met betrekking tot onderzoek-onderwijs voor duurzame ontwikkeling?

We kijken uit om u te mogen verwelkomen op vrijdag 7 december! U kunt zich hier registreren (beperkte plaatsen beschikbaar).

Ron Cörvers, project owner Sustainable Education
Ceren Pekdemir, coordinator Sustainable Education