Internationale leeromgeving
Aan Universiteit Maastricht (UM) krijgen studenten de kans om zich te ontwikkelen tot wereldburger – een individu dat een positieve bijdrage kan leveren aan de samenleving, zowel lokaal als wereldwijd. We bieden een cultureel diverse, inclusieve leeromgeving waar verschillen in ideeën, perspectieven en achtergronden hun leerproces verrijken.
In onze International Classroom komt meer dan 50% van onze studenten en 40% van ons academisch personeel uit het buitenland, en samen vertegenwoordigen ze meer dan 100 landen. Daarnaast verwelkomen we elk jaar meer dan 1000 internationale uitwisselingsstudenten en doet ongeveer 40% van onze studenten internationale ervaring op via studieprogramma's in het buitenland. Dit maakt ons de meest internationale universiteit van Nederland.
PGO in een internationale context
Met onze Probleemgestuurd Onderwijs-aanpak werken studenten samen in kleine groepen om problemen uit de echte wereld op te lossen. Aangezien onze groepen vaak studenten van over de hele wereld bevatten, krijg studenten te maken met veel verschillende perspectieven in de discussies.
Onze studenten dagen elkaar uit om hun waarnemingen vanuit verschillende invalshoeken te bekijken, hun aannames te herkennen en in twijfel te trekken, en verschillende benaderingen voor elk probleem te verkennen. Dit zorgt voor een groter cultureel bewustzijn, meer creatief denken en de ontwikkeling van innovatieve oplossingen.
Fast facts
- ruim 55% studenten en meer dan 45% medewerkers uit ruim 100 landen
- de meest internationale studentenpopulatie van Nederland
- ruim 1.000 inkomende uitwisselingsstudenten per jaar
- divers samengestelde PGO-onderwijsgroepen
- veel Engelstalige opleidingen
Global Citizenship Education
Bij UM integreren we Global Citizenship Education (GCEd) in het curriculum. We moedigen studenten aan om na te denken over hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en hoe ze maatschappelijke uitdagingen kunnen aanpakken.
GCEd, Probleemgestuurd Onderwijs en onze International Classroom vullen elkaar aan en creëren een leeromgeving waarin studenten de kennis, vaardigheden en attitudes ontwikkelen die nodig zijn om effectief samen te werken in internationale teams en te concurreren op lokale, regionale of mondiale arbeidsmarkten. Ze worden kritische denkers die een zinvolle bijdrage kunnen leveren aan het oplossen van de complexe problemen waarmee we in de wereld worden geconfronteerd.
Internationale opleidingen
Veel opleidingen aan UM worden in het Engels gegeven en zijn daardoor toegankelijk voor internationale studenten. Onze programma's hebben vaak een uitgesproken internationale of Europese focus, en in alle programma's komen mondiale vraagstukken en perspectieven aan bod.
Een echt Europese ervaring
De Universiteit Maastricht (UM) is een trots lid van de Young Universities for the Future of Europe (YUFE) alliantie, een samenwerkingsverband van tien jonge Europese universiteiten. Middels deze samenwerking kunnen UM studenten hun onderwijshorizon verbreden en studeren aan partnerinstellingen in heel Europa, gericht op hun specifieke interessegebieden. Via YUFE kunnen studenten hun opleiding op de volgende manieren verrijken:
- OpenYUFE: Studenten kunnen hun diploma uitbreiden met extra academische cursussen, taalonderwijs en professionele vaardigheden – online en/of op locatie.
- YUFE Minors: Dit zijn modules van 30 ECTS die fysieke mobiliteit vereisen en online cursussen van andere YUFE -universiteiten omvatten, met als hoogtepunt een YUFE Challenge-cursus: een praktijkgericht project dat studenten verbindt met lokale gemeenschappen.
- BioYUFE: Voor studenten biowetenschappen biedt BioYUFE een brede selectie keuzevakken binnen het YUFE-netwerk, waarvan de meeste online en in het Engels worden aangeboden.
- YUFE Bachelor: De bacheloropleiding Urban Sustainability Studies, die in het academisch jaar 2025/26 van start gaat, biedt een interdisciplinaire, open-curriculum-aanpak met de mogelijkheid een minor te volgen aan andere YUFE-universiteiten.
Elk onderdeel van YUFE levert een rijkere, meer diverse onderwijservaring, die studenten voorbereidt op een wereldwijd verbonden wereld.
Joint en double degree opleidingen
We bieden meer dan 15 joint en double degree programma's aan, waarbij studenten hun studie verdelen tussen UM en een van onze partneruniversiteiten in het buitenland.
Deze programma's zijn beschikbaar op bachelor-, master- en PhD-niveau. Ze vormen een belangrijke pijler van ons internationaliseringsbeleid, bevorderen onderwijs van hoge kwaliteit, mondiale samenwerking en vergroten de grensoverschrijdende mobiliteit en inzetbaarheid van studenten.
Voorbeelden zijn:
Centrum voor Europese Studies
Elk jaar nemen ongeveer 700 internationale studenten deel aan programma's van het Center for European Studies (CES), die variëren van drie weken tot een heel jaar. Deze programma's zijn dynamisch en interactief en bieden excursies, culturele weekenden en studiereizen.
Bekijk de universiteiten en hogescholen die samenwerken met CES
“Wat mij vooral opviel is dat UM, en in het bijzonder de rechtenfaculteit, heel flexibel is en zich blijft aanpassen aan de gevolgen van globalisering en internationalisering. UM creëert regelmatig nieuwe cursussen. Niet veel universiteiten en rechtenfaculteiten hebben zo snel en makkelijk de veranderingen omarmd die nodig zijn om een blijvende reputatie te behouden op dit internationale speelveld.”
Sarah Wagner (Duitsland),
Master in internationaal recht
“Ik vind het leuk om met buitenlandse studenten om te gaan, dus heb ik me opgegeven als buddy in het kader van het International Student Ambassador Programme van UM. Onlangs was de kick-off en ik heb veel nieuwe mensen leren kennen die ik anders nooit ontmoet zou hebben. Ik heb drie studenten toegewezen gekregen die ik ga helpen om hun draai te vinden in Maastricht. Een van hen komt uit Hong Kong, dus met haar spreek ik Kantonees.”
Gelly Tran (Nederland),
Bachelor Fiscale Economie
“Ik vind het heerlijk om nieuwe mensen te ontmoeten en nieuwe plaatsen te zien. Elk jaar probeer ik vier weken in een land te verblijven dat ik niet ken. Ik leer altijd iets als ik in het buitenland ben. In Spanje heb ik geleerd hoe je een kippenhok bouwt. Ik zou er nooit aan denken om dat thuis te doen, maar het was een goede ervaring. Hoewel ik nog niet weet in welke baan en waar op de planeet ik over tien jaar zal werken, weet ik wel zeker dat ik zal reizen.”
Augustin Poncelet (België),
Bachelor aan University College Venlo