Reageer niet op verdachte e-mails!

Cybercriminelen sturen miljoenen e-mails per dag om geld af te troggelen (spam) of om gebruikersnamen, wachtwoorden of andere gevoelige informatie te verkrijgen (phishing). ICTS doet haar uiterste best om dergelijke mails vooraf te herkennen en automatisch te blokkeren, maar criminelen verzinnen telkens nieuwe trucjes en worden steeds slimmer en professioneler. Eindgebruikers zullen dus zélf ook altijd alert moeten blijven. Een antwoord op een mail of het klikken op een link kan ernstige gevolgen hebben.

Een paar tips:

• Ga na of je de mail, van een bepaalde afzender of met een bepaalde inhoud, zou verwachten.
  • Controleer het echte afzendadres, door er met je muis overheen te gaan (hooveren), of op de iPad de link wat langer vast te houden.
  • Veel criminelen gebruiken een afzendadres (van bijvoorbeeld Hotmail of gMail) dat vertrouwd lijkt, maar feitelijk een nepadres is. Denk aan: ‘naam collega met cijfer 'at' hotmail.com’.
  • Let speciaal op e-mails, zogenaamd van een directeur of leidinggevende, met onverwachte, maar verder “onschuldige” vragen. De eerste vraag dient vaak alleen maar om vertrouwen te winnen.
  • Servicedesk ICTS, je bank of verzekeringsmaatschappij zullen je per e-mail nooit vragen om je wachtwoord of om andere gevoelige informatie.
  • Bij twijfel: vraag de afzender om bevestiging, door op te bellen, een appje te sturen of een mailtje te sturen naar het adres dat je in je eigen adresboek hebt staan.
  • Bij duidelijke spam, klik niet op “afmelden” (unsubscribe), want dan laat je de criminelen juist weten dat je adres actief is. Verwijder de mail gewoon.
  • Bij twijfel: vraag je lokale ondersteuner om advies of stuur een verdachte mail naar: servicedesk-icts@maastrichtuniversity.nl.

Jij bent de grote vis!

Cartoon: Ruben L. Oppenheimer