De Digital Services Act tegen complottheoriëen: Hoe EU-beleid online desinformatie aanpakt
Naarmate desinformatie en complottheorieën het publieke debat blijven beïnvloeden, worden inspanningen om hun verspreiding tegen te gaan steeds crucialer. In de context van toenemende zorgen over de invloed van digitale platforms sprak Studio Europa Maastricht met Jan-Willem van Prooijen, bijzonder hoogleraar Radicalisation, Extremism, and Conspiracy Thinking aan de Universiteit Maastricht, en een van de auteurs van onze nieuwe beleidsnota-collectie over digitalisering (Engels). We bespraken met hem hoe de Digital Services Act van de EU desinformatie en complottheorieën op sociale media aanpakt.
Vind-ik-leuks versus de waarheid
In zijn beleidsnota stelt Van Prooijen dat, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, desinformatie en complottheorieën voornamelijk door menselijke gebruikers worden verspreid en niet zozeer door algoritmen:
“Mensen praten over algoritmen alsof ze iets kwaadaardigs zijn, maar hoe schadelijk algoritmen zijn, hangt af van hoe ze geprogrammeerd zijn – en dat verschilt per platform. Op dat gebied kan de Digital Services Act natuurlijk een rol spelen. Toch laat onderzoek zien dat algoritmen wel een rol spelen bij de verspreiding van desinformatie, maar dat dit niet de belangrijkste factor is. Desinformatie en complottheorieën worden in de eerste plaats door mensen verspreid. Algoritmen pikken ze vooral op als mensen ze lezen en erin geïnteresseerd zijn.”
Lees het hele interview met Jan-Willem van Prooijen op de website van Studio Europa Maastricht (in het Engels).

Lees ook
-
“Het is geen kwestie van overtuigen.” Maar hoe kan de vaccinatiebereidheid wél worden verhoogd?
Vorig jaar overleden er in ons land tenminste acht personen - het merendeel baby’s - aan kinkhoest, het hoogste aantal sinds de jaren zestig. De trend achter deze tragische statistiek is al jaren aan de gang; steeds minder ouders laten hun kind inenten tegen ernstige infectieziekten, waardoor de...
-
Het vernieuwd curriculum van Healthcare Policy, Innovation and Management
De Authentieke Professionele Taken van het masterprogramma zijn verankerd in het curriculum, maar de programma-coördinatoren vinden het wel belangrijk dat studenten aan hun eigen pad kunnen werken. Dat gebeurt door electives of keuzeblokken aan te bieden en personaliseer je een deel van je opleiding...
-
Wie is er geïnteresseerd in wetenschap?
Het UM Supermarktlab is een interdisciplinair educatief concept waarmee kinderen kennismaken met voedselinnovatie, gezondheid en duurzaamheid, én leren hoe je complexe, actuele vraagstukken vanuit verschillende perspectieven kunt benaderen.