Hoe los je de ‘waterspits’ in Limburg op?
Wat begon met uitstelgedrag tijdens het schrijven van een essay, eindigde met het winnen van de Water Innovation Challenge van Limburgs drinkwaterproducent WML. Melanie Kersten, masterstudent Sustainable Science & Policy, bedacht het winnende idee voor het aanpakken van de ‘waterspits’ vanaf vijf uur ’s middags. Op dat moment draaien heel veel mensen tegelijk de kraan open, om te douchen of de tuin water te geven, wat een grote druk op de watervoorziening legt. Het meedoen aan de wedstrijd leverde haar mooie ervaringen op én een vakantiebaan bij WML.
Hoe Melanies ogen geopend werden voor het belang van duurzaamheid
“Toen ik een semester op uitwisseling was naar de Sophia Universiteit in Tokio werd ik verwelkomd door een groep heel diverse studenten uit de hele wereld en we hadden heel interessante en inspirerende gesprekken. En er was met name één student die echt mijn ogen opende voor het belang van duurzaamheid.”
Toen ze terug was in Groot-Brittanië voor het laatste jaar van haar bachelor, volgde Melanie een paar vakken gerelateerd aan duurzaamheid. Zo kon ze haar achtergrond in de politieke wetenschappen combineren met haar nieuwe passie voor duurzaamheid, om de sociale, economische en milieukundige dimensies verder te onderzoeken. En zo vond ze haar huidige masteropleiding in Maastricht. “Deze biedt niet alleen meer inzicht in duurzaamheid, maar vormt ook een geweldige brug met mijn achtergrond in politieke wetenschappen. En ik vond het een leuk vooruitzicht om een tijd in Limburg te wonen, aangezien mijn vaders familie hier vandaan komt.”
Wat is de waterspits?
Op een dag in augustus vorig jaar kwam Diederik van Duuren, die ook een master aan de UM voltooide en nu voor WML werkt, de Water Innovation Challenge presenteren. Hij nodigde studenten uit om mee te doen en creatieve oplossingen te bedenken voor een aantal belangrijke uitdagingen van het bedrijf. Eén daarvan is de ‘waterspits’. Het bedrijf vergelijkt het met een file tijdens de spits, waarbij iedereen toch gewoon 130 wil blijven rijden.
Hoe ze op haar idee kwam tijdens het uitstellen van studietaken
“Op een avond zat ik een essay te schrijven, of althans, dat moest ik eigenlijk doen, maar ik had wat last van uitstelgedrag. Toen herinnerde ik me de wedstrijd en bezocht de WML-website. Toen ik de casus las, hoorde ik voor het eerst van dit probleem. Dat had ik niet verwacht in Nederland, dat toch bekend staat om haar waterinfrastructuur en – technologie. Daarop bedacht ik dat, als ik als duurzaamheidsstudent, die dagelijks sociale en milieuvraagstukken bestudeert, dit nog niet wist, hoe kunnen we dan verwachten dat het brede publiek het weet én hun gedrag aanpast? Dus waarom niet simpelweg eerst het bewustzijn vergroten?”

Waarom ze denkt dat haar idee zou kunnen werken
Melanie maakt graag films sinds ze media-studies volgde op de middelbare school. En dus schreef ze een idee voor een tv-reclame campagne, idealiter uitgezonden tijdens of meteen na de avond waterspits. “Ik kan een goede reclame met een goed typetje erin altijd waarderen. Heb jij ook niet een bepaald reclamepersonage dat je je nog altijd herinnert? Als het iets raakt bij mensen, hoop ik dat de boodschap kan overkomen.”
Wat haar idee interessant maakte voor WML
Hoewel ze dacht dat haar idee erg eenvoudig was, misschien zelfs te simpel, vond de jury van WML het heel interessant. Ze haalde de finale en won de eerste prijs. “De anderen hadden grotere teams en heel interessante technische concepten, waardoor mijn ‘kleine campagne’ te eenvoudig leek. Maar het is haalbaar en flexibel, dus ik denk dat dat ze aansprak.”
Wat Melanie overhield aan de ervaring
Melanie kijkt terug op een geweldige ervaring. “Dat ik echt iets kan bijdragen en dat de professionals van WML in mijn idee geloofden, dat was super.” Ze won een innovatiecheque om haar idee verder te ontwikkelen met het bedrijf, én ze kreeg een vakantiebaan aangeboden. Ze gaat part-time onderzoek doen naar milieupsychologie, bijvoorbeeld de vraag waarom mensen niet actiever worden met het oog op de klimaatproblemen. Daarnaast gaat ze haar scriptie schrijven, waarmee ze eind september hoopt af te studeren. Dat wil zeggen, als ze geen last krijgt van uitstelgedrag…
Lees ook
-
“Het is geen kwestie van overtuigen.” Maar hoe kan de vaccinatiebereidheid wél worden verhoogd?
Vorig jaar overleden er in ons land tenminste acht personen - het merendeel baby’s - aan kinkhoest, het hoogste aantal sinds de jaren zestig. De trend achter deze tragische statistiek is al jaren aan de gang; steeds minder ouders laten hun kind inenten tegen ernstige infectieziekten, waardoor de...
-
Het vernieuwd curriculum van Healthcare Policy, Innovation and Management
De Authentieke Professionele Taken van het masterprogramma zijn verankerd in het curriculum, maar de programma-coördinatoren vinden het wel belangrijk dat studenten aan hun eigen pad kunnen werken. Dat gebeurt door electives of keuzeblokken aan te bieden en personaliseer je een deel van je opleiding...
-
Wie is er geïnteresseerd in wetenschap?
Het UM Supermarktlab is een interdisciplinair educatief concept waarmee kinderen kennismaken met voedselinnovatie, gezondheid en duurzaamheid, én leren hoe je complexe, actuele vraagstukken vanuit verschillende perspectieven kunt benaderen.