Universiteit Maastricht start met eerste MOOC

Vanuit de hele wereld heeft de Universiteit Maastricht aanmeldingen ontvangen voor haar eerste Massive Open Online Course (MOOC), die op 5 oktober aanstaande van start gaat. Deelnemers komen o.a. uit de Filippijnen, Kenya, Mexico, Iran, de VS en verschillende landen uit Europa. In deze gratis online cursus, getiteld Problem-Based Learning: Principles and Design, staat de innovatieve onderwijsmethode Problem-based Learning, ofwel Probleem Gestuurd Onderwijs (PGO) centraal. Gedurende 9 weken leren deelnemers hoe PGO toegepast kan worden in het onderwijs én hoe het is om zelf middels PGO te leren.

Met de MOOC zet de Universiteit Maastricht een extra stap om de wereld kennis te laten maken met het probleemgestuurd onderwijs (PGO), door deelnemers zelf te laten werken met PGO in een MOOC-setting. Dr. Daniëlle Verstegen, universitair docent bij de afdeling Onderwijsontwikkeling- en onderzoek aan de UM en MOOC-projectleider: “Dat is het unieke aan dit programma: hoewel een MOOC per definitie een ‘grootschalige, massale’ cursus is, worden in de opzet van de cursus zoveel mogelijk de principes van PGO gevolgd. De MOOC is gecentreerd rond authentieke problemen waar deelnemers in groepjes samen aan werken, zoals dat in de dagelijkse praktijk ook toegepast wordt in al het onderwijs aan de Universiteit Maastricht.”

Wat is Probleem Gestuurd Onderwijs?

Een onderwijsmodel met een student-georiënteerde benadering, dat niet alleen nadruk legt op kritisch denken, maar ook samenwerken in kleine groepen stimuleert, studenten betrokken maakt bij hun leerproces en uitrust met de vaardigheden die ze nodig hebben om in hun toekomstige carrière succesvol te zijn. Sinds haar oprichting heeft de Universiteit Maastricht PGO toegepast op al haar onderwijs. De PGO-methode heeft zich ook bewezen aan instituten als Stanford University en University College London.

De MOOC is bedoeld voor

iedereen die onderwijs verzorgt in het hoger onderwijs, maar is daarnaast ook interessant voor andere docenten of studenten die meer willen weten over PGO. Deelnemers kunnen kiezen uit drie tracks: teaching and tutoring, design and development, of assessment and organisation. Na de cursus hebben de deelnemers niet alleen geleerd hoe PGO toegepast kan worden, maar het PGO-systeem ook zelf ondervonden. 

Inmiddels hebben zich zo’n 1900 deelnemers aangemeld. De MOOC start op 5 oktober. Geïnteresseerden kunnen zich via deze link nog inschrijven.

Meer informatie: https://moocs.maastrichtuniversity.nl
Bekijk hier de trailer. 

Lees ook

  • Het vernieuwd curriculum van Healthcare Policy, Innovation and Management

    De Authentieke Professionele Taken van het masterprogramma zijn verankerd in het curriculum, maar de programma-coördinatoren vinden het wel belangrijk dat studenten aan hun eigen pad kunnen werken. Dat gebeurt door electives of keuzeblokken aan te bieden en personaliseer je een deel van je opleiding...

    HPIM electives
  • Wie is er geïnteresseerd in wetenschap?

    Het UM Supermarktlab is een interdisciplinair educatief concept waarmee kinderen kennismaken met voedselinnovatie, gezondheid en duurzaamheid, én leren hoe je complexe, actuele vraagstukken vanuit verschillende perspectieven kunt benaderen. 

    Kokerelli