Zo wil je wél oud worden

Verhuizen naar een verpleeghuis of een andere zorginstelling? Dat zien veel mensen écht niet zitten. Wetenschappers van de Academische Werkplaats Ouderenzorg Limburg aan de Universiteit Maastricht onderzoeken hoe een verpleeghuis wél een prettige plek kan zijn.

Hoogleraar Zorgomgeving voor Kwetsbare Ouderen Hilde Verbeek legt je in deze aflevering van de Universiteit van Nederland uit hoe het anders kan: bijvoorbeeld op een zorgboerderij. Daar vind je als hulpbehoevende oudere een omgeving die je stimuleert om actief te blijven, en waar je niet de hele dag achter de geraniums hoeft te zitten. De eerste resultaten van haar onderzoek zijn veelbelovend: het lijkt erop dat bewoners van zo'n zorgboerderij echt langer fit blijven.