Zieke knuffels op consult bij berendokters

Het Maastrichtse ziekenhuis MUMC+ kreeg eind maart te maken met een piek in het aantal patiënten. Ruim 1100 jeugdige bezoekers kwamen voor een consult, allemaal met soortgelijke klachten: hun knuffel moest dringend worden onderzocht. De berendokters van het Teddy Bear Hospital (TBH) hadden het er druk mee.

Voor de 18e keer organiseerde de International Federation of Medical Students' Associations (IFMSA) het teddyberenziekenhuis in Maastricht. “IFMSA-Maastricht organiseert projecten voor en door studenten”, legt Danique Heuvelings, voorzitter TBH, uit. “Ongeveer 145 studenten hebben zich dit jaar vrijwillig aangemeld als berendokter. Ter voorbereiding op het Teddy Bear Hospital is een kinderarts komen vertellen welke informatie de doelgroep van 4-7 jaar kan begrijpen. De afdeling Maastricht heeft ook speciaal een handleiding gemaakt ‘Hoe ben ik een goede berendokter?’. In december sturen we al lesmateriaal naar de scholen die willen deelnemen, zodat zij het thema ‘ziek zijn’ met de kinderen kunnen voorbespreken. De interesse is groot: behalve uit Maastricht, komen er nu ook scholen uit Valkenburg en België.”

teddyberenziekenhuis
Meyke Houben (tekst), Appie Derks (fotografie)

Röntgenfoto

Voor het Teddy Bear Hospital is het terras op de vierde verdieping van het Maastricht UMC+ opgedeeld in een groot aantal spreek-, behandel- en operatiekamers. Verspreid over drie dagen komen tientallen kleuterklassen op bezoek. Op woensdagmiddag mogen de kinderen van de medewerkers van het MUMC+ hun knuffel laten onderzoeken. “Als wederdienst voor de medewerking die we krijgen om dit te organiseren”, zegt Danique.

In hun witte jassen staan de berendokters klaar om alle knuffels weer op de been te helpen. Zoals het nijlpaard van Joleijne (4). Wat er aan de hand is met de knuffel, wil de dokter weten. “Ik heb hem in de lucht gegooid en nu is hij ziek.” Dat vraagt om een uitvoerig onderzoek. Samen met de berendokter maakt Joleijne een röntgenfoto, daarna brengt ze het nijlpaard met een spuitje onder narcose zodat hij kan worden geopereerd. Joleijne mag, voorzien van een operatiemutsje en -schort, de pleisters plakken. Voor de zekerheid wordt ook de poot van de knuffel ingegipst. Een secuur werkje, waarbij de 4-jarige ingespannen toekijkt. Dan krijgt ze nog een pilletje mee uit de apotheek en zit de behandeling erop. Omdat ze haar nijlpaard zo goed heeft behandeld, overhandigt de dokter Joleijne ter afsluiting een ‘berendiploma’.

Angst wegnemen

“Het Teddy Bear Hospital laat kinderen op een speelse manier kennismaken met de gezondheidszorg”, zegt Danique. “Zelf ben ik nooit bang geweest voor de dokter, maar veel kinderen zijn dat wel. Wij proberen om die angst grotendeels weg te nemen. Vorig jaar was er een kind met een dikke darmontsteking. Zij zag hoe haar knuffel werd ‘behandeld’, waardoor haar eigen angst afnam. Sterker nog, zij was degene die haar moeder geruststelde door te zeggen dat ‘beer ook beter was geworden’.”

• Na jaren van turbulentie, heeft het leven van alumna Lea Vink een vlucht genomen in Wenen. Ze kan er nieuwe stappen zetten in haar loopbaan op het kruispunt van luchtvaart en organisatiepsychologie. Ook op persoonlijk gebied lacht het geluk haar toe sinds haar transitie van man naar vrouw.

• Frans Verhey, hoogleraar Ouderenpsychiatrie en Neuropsychiatrie is trots op wat er met het Alzheimer Centrum Limburg is bereikt en op het team dat werkt vanuit één visie: mensen met Alzheimer perspectief op kwaliteit van leven bieden. “Te vaak wordt Alzheimer gezien als een afschuwelijke, dodelijke...

• Vanuit een kleine kamer in een quarantainehotel in Nieuw-Zeeland laat UM-alumna Moniek Mestrom haar licht schijnen over het belang van spoedeisende geneeskunde en haar ervaringen als scheepsdokter. Ze voelde zich nog nooit zo vrij als tijdens expedities naar Antarctica en Groenland.