Yvonne van der Meer lid wetenschappelijke commissie van Bio-Based Industries Joint Undertaking

Yvonne van der Meer, universitair hoofddocent op het gebied van duurzaamheid van biobased materialen en hoofd van de afdeling Biobased Materials van Maastricht University, Faculty of Humanities and Sciences is per 12 april benoemd als lid van de wetenschappelijke commissie van de Bio-Based Industries Joint Undertaking. BBI-JU is een publiek-private samenwerking met een omvang van € 3,7 miljard tussen de EU en het Bio-based Industries Consortium (BIC).

Europese circulaire economie
BBI geeft aanzetten voor een Europese circulaire economie, waarbij uitsluitend hernieuwbare natuurlijke bronnen worden gebruikt voor dagelijkse producten die daarmee het stempel “Made in Europe” krijgen. Op die manier kan iedereen zijn steentje bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering en tevens lokale, regionale en nationale economieën ondersteunen. Hiermee ontstaat een duurzaam groeimodel waar generaties na ons van kunnen profiteren.

Wetenschappelijke commissie
Als lid van de wetenschappelijke commissie zal Yvonne van der Meer adviseren over de prioriteiten in de werkprogramma’s en advies geven over de behaalde resultaten in het BBI programma. De wetenschappelijke commissie is versterkt met zes nieuwe leden die geselecteerd zijn uit alle aanmeldingen die binnengekomen zijn op de eerder dit jaar gepubliceerde call voor nieuwe leden. De nieuwe leden zullen worden gepresenteerd op de BBI-JU website.

• De Universiteit Maastricht draagt zorg voor veel markante gebouwen die we allemaal kennen. Door ze een nieuwe bestemming te geven, behouden we deze iconen en geven we ze een nieuwe invulling, waardoor ze het kloppende hart vormen van een bruisende stad.

• Vreedzame protesten bij FASoS terwijl het College van Bestuur en de faculteit blijven in gesprek met activisten.

• The Executive Board and the protesting students and staff have agreed that a small group of 'observers' can remain on the premises overnight, while the rest of the attendees have left the premises. This agreement specifically applies to the upcoming night and has been reached after a day of dialogue...