Werkgerelateerd leren daalt in eerste covid jaar
De deelname aan cursussen onder werkenden is gedaald van 54 procent in 2017 naar 51 procent in 2020. Ook de tijd besteed aan taken waarvan men kan leren is gedaald. Deze afname in werkgerelateerd leren lijkt het gevolg van de pandemie. Echter, het belang van informeel leren in de totale leertijd onder werkenden is onveranderd hoog: van de totale tijd die werkenden in 2020 aan leeractiviteiten besteedden had maar liefst 91 procent betrekking op het informeel leren tijdens het werk. Dit en meer blijkt uit het rapport ‘Leven lang ontwikkelen in Nederland’ van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit Maastricht.
De mate van informeel leren hangt sterk samen met de leercultuur in de organisatie waar men werkt. In organisaties waarin werkenden het gevoel hebben dat medewerkers elkaar helpen om te leren en dat men tijd besteedt aan het opbouwen van vertrouwen, wordt meer geleerd van het werk dat men doet.
Hoewel de leercultuur de afgelopen jaren vergelijkbaar is gebleven, blijkt dat de leercultuur belangrijker is geworden in het faciliteren van leren tijdens het werk. De effectiviteit van een goede leercultuur lijkt dus te zijn toegenomen. Evengoed ontvingen werkenden in 2020 beduidend minder feedback van collega’s dan in eerdere jaren.
Dat er in 2020 ook minder aan cursussen wordt deelgenomen, lijkt het gevolg van een afname in de mate waarin bedrijven gebruik hebben gemaakt van HR-instrumenten gericht op het functioneren en ontwikkelen van hun personeel.
“In 2020 werd, waarschijnlijk als gevolg van de pandemie, minder aandacht besteed aan bijvoorbeeld functioneringsgesprekken, persoonlijke opleidings- of ontwikkelplannen en coaching. Dit zijn HR-instrumenten die een belangrijke rol spelen bij het wel of niet deelnemen aan cursussen” zegt onderzoeksleider Annemarie Künn. Om het leren onder werkenden te vergroten is het daarom belangrijk dat bedrijven hun leercultuur verder ontwikkelen en gebruik maken van HR-instrumenten om hun personeel te faciliteren en stimuleren tot een leven lang ontwikkelen.
Lees ook
-
Jongeren in het mbo kiezen vooral op interesse. Betere koppeling met arbeidsmarktkansen nodig.
Tegen de achtergrond van de structurele arbeidsmarktkrapte is het van maatschappelijk belang dat jongeren kiezen voor studies die niet alleen aansluiten bij hun interesses en talenten, maar ook leiden tot beroepen met goede arbeidsmarktperspectieven en maatschappelijke waarde, met name in sectoren...
-
EU-subsidie voor baanbrekend onderzoek naar ethische AI voor de gezondheidszorg
Prof. Dr. Dominik Mahr en Prof. Dr. Gaby Odekerken-Schröder van de School of Business and Economics (SBE) maken deel uit van een consortium dat een Marie Skłodowska-Curie Actions-subsidie van €2,3 miljoen heeft ontvangen voor hun project JustHealth.
Dit project heeft als doel een gedekoloniseerd...
-
SBE-onderzoekers betrokken bij NWO-onderzoek naar de rol van de pensioensector in de duurzaamheidstransitie
SBE-hoogleraren Lisa Brüggen en Rob Bauer maken deel uit van een nationaal, door NWO gefinancierd initiatief dat onderzoekt hoe Nederlandse pensioenfondsen de overgang naar een duurzame samenleving kunnen versnellen. Het project van € 750.000 heeft als doel om pensioenbeleggingen af te stemmen op de...