Vaarwel verjaardagsfoto’s, hallo human ads

Welkom in het nieuwe social media-tijdperk

Na meer dan 12 jaar aan de Universiteit Maastricht vervolgt Catalina Goanta haar carrière als universitair hoofddocent Privaatrecht en Technologie in Utrecht. Met de prestigieuze European Research Council (ERC) Starting Grant gaat ze zich nu richten op de juridische vraagstukken die voortkomen uit ‘human ads’ en influencers op sociale media. “De conversie van aandacht naar verkoop is korter dan ooit tevoren.”

De term ‘influencer’ bestaat al een tijdje. Vijf tot tien jaar geleden begonnen beroemdheden als de Kardashians voor veel merken een populaire advertentiestrategie te worden. Nu zijn het niet meer alleen beroemdheden die met hun aanwezigheid op internet geld verdienen, maar ook gewone mensen die ‘viraal gaan’ op sociale media. “Ze slagen erin om dit te doen vanwege hun charisma of sympathie,” legt Goanta uit. “Door te adverteren op sociale media zijn het zogenaamde ‘human ads’ geworden.”

  Lees meer 

Studio Europa

Dit artikel werd eerder gepulbiceerd op de website van Studio Europa. Lees meer op de website van Studio Europa.

Lees ook

  • De belangrijkste les die rechtspsycholoog Jenny Schell-Leugers haar studenten meegeeft? Als je ooit onschuldig wordt vastgehouden door de politie, neem een advocaat en zwijg. Denk niet: ik heb niks te verbergen en leg het wel uit. De praktijk leert dat iedereen het slachtoffer kan worden van een...

  • UMagazine

    AI en de wet

    Mag AI ons iedere dag manipuleren? Mag het getraind worden met onze gegevens zonder ons medeweten of onze toestemming? Hoe kunnen we wetten rond AI, privacy en concurrentie handhaven? Konrad Kollnig probeert met RegTech4AI antwoorden te krijgen op deze en andere vragen.

  • Wie A zegt, moet ook B zeggen. Daarom ging bijzonder hoogleraar herstelrecht en universitair hoofddocent straf(proces)recht Jacques Claessen vrijwillig aan de enkelband.