Welkom in het nieuwe social media-tijdperk
Na meer dan 12 jaar aan de Universiteit Maastricht vervolgt Catalina Goanta haar carrière als universitair hoofddocent Privaatrecht en Technologie in Utrecht. Met de prestigieuze European Research Council (ERC) Starting Grant gaat ze zich nu richten op de juridische vraagstukken die voortkomen uit ‘human ads’ en influencers op sociale media. “De conversie van aandacht naar verkoop is korter dan ooit tevoren.”
De term ‘influencer’ bestaat al een tijdje. Vijf tot tien jaar geleden begonnen beroemdheden als de Kardashians voor veel merken een populaire advertentiestrategie te worden. Nu zijn het niet meer alleen beroemdheden die met hun aanwezigheid op internet geld verdienen, maar ook gewone mensen die ‘viraal gaan’ op sociale media. “Ze slagen erin om dit te doen vanwege hun charisma of sympathie,” legt Goanta uit. “Door te adverteren op sociale media zijn het zogenaamde ‘human ads’ geworden.”
Dit artikel werd eerder gepulbiceerd op de website van Studio Europa. Lees meer op de website van Studio Europa.
Lees ook
-
Roy Broersma (CEI): Aestuarium begeleiden van idee tot onderneming
Roy Broersma, director of the Center for Entrepreneurship & Innovation (CEI) at SBE, has been closely involved in guiding Aestuarium from an early student startup to a growing venture. From spotting their potential during the Brightlands Startup Challenge supporting them through CEI.
-
SBE-onderzoekers betrokken bij NWO-onderzoek naar de rol van de pensioensector in de duurzaamheidstransitie
SBE-hoogleraren Lisa Brüggen en Rob Bauer maken deel uit van een nationaal, door NWO gefinancierd initiatief dat onderzoekt hoe Nederlandse pensioenfondsen de overgang naar een duurzame samenleving kunnen versnellen. Het project van € 750.000 heeft als doel om pensioenbeleggingen af te stemmen op de...
-
Frisse lucht
Kersverse hoogleraar Judith Sluimer (CARIM) vertelt over zuurstof en het hart en de frisse lucht die de academische wereld nodig heeft.