Welkom in het nieuwe social media-tijdperk

Vaarwel verjaardagsfoto’s, hallo human ads

Na meer dan 12 jaar aan de Universiteit Maastricht vervolgt Catalina Goanta haar carrière als universitair hoofddocent Privaatrecht en Technologie in Utrecht. Met de prestigieuze European Research Council (ERC) Starting Grant gaat ze zich nu richten op de juridische vraagstukken die voortkomen uit ‘human ads’ en influencers op sociale media. “De conversie van aandacht naar verkoop is korter dan ooit tevoren.”

De term ‘influencer’ bestaat al een tijdje. Vijf tot tien jaar geleden begonnen beroemdheden als de Kardashians voor veel merken een populaire advertentiestrategie te worden. Nu zijn het niet meer alleen beroemdheden die met hun aanwezigheid op internet geld verdienen, maar ook gewone mensen die ‘viraal gaan’ op sociale media. “Ze slagen erin om dit te doen vanwege hun charisma of sympathie,” legt Goanta uit. “Door te adverteren op sociale media zijn het zogenaamde ‘human ads’ geworden.”

  Lees meer 

Dit artikel werd eerder gepulbiceerd op de website van Studio Europa. Lees meer op de website van Studio Europa.

Studio Europa

Lees ook

  • Frisse lucht

    Kersverse hoogleraar Judith Sluimer (CARIM) vertelt over zuurstof en het hart en de frisse lucht die de academische wereld nodig heeft.

    judith sluimer
  • Open Science: wat is het nou eigenlijk?

    De Universiteit Maastricht (UM) loopt voorop bij een grote cultuuromslag in de wetenschap: Open Science. De filosofie erachter streeft naar openheid over gegevens, bronnen en methodologie, om op die manier onderzoek efficiënter en duurzamer te maken en om het algemene publiek meer bij wetenschap te...

    Open Science boom