VENI-beurs voor dr Vigjilenca Abazi

abazi

Vigjilenca Abazi, universitair docent Europees recht bij de capgroep internationaal en Europees recht, Universiteit Maastricht heeft een VENI-subsidie ​​van 250.000 euro toegekend gekregen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). VENI is bedoeld voor excellente onderzoekers die een opvallend talent hebben voor wetenschappelijk onderzoek. Vigjilenca zal de juridische positie van klokkenluiders in de EU onderzoeken.  Ze beoogt een helder conceptueel raamwerk te schetsen en werkbare beleidsvoorstellen te doen om de rechtsbescherming van klokkenluiders te verbeteren.

• Drie onderzoekers van Universiteit Maastricht (UM) ontvangen een prestigieuze ERC Starting Grant van de European Research Council. Ze krijgen elk 1,5 miljoen euro. Hun financiering is onderdeel van het EU Horizon Europe-programma.

• ‘Am AI Right?' is project dat is opgezet door een interdisciplenair team van onderzoekers van het Law and Tech Lab en het Brightlands Institute for Smart Society (BISS). Met het project willen de onderzoekers de manier waarop iemand toegang krijgt tot juridische expertise transformeren.

• Wie A zegt, moet ook B zeggen. Daarom ging bijzonder hoogleraar herstelrecht en universitair hoofddocent straf(proces)recht Jacques Claessen vrijwillig aan de enkelband.