Veelbelovende resultaten Gezonde Basisschool van de Toekomst

Een tussentijdse evaluatie van het project ‘De Gezonde Basisschool van de Toekomst’ (GBT) toont veelbelovende resultaten: kinderen binnen het GBT-programma bewegen meer, eten gezonder en hebben een beter gewicht. Daarnaast ervaren leerkrachten en leerlingen aantoonbaar minder conflicten en pestgedrag in de klas.

Het experiment startte in 2015 in Parkstad binnen de stichting MOVARE op vier scholen: de twee ‘voeding-en-beweegscholen’ waar alles werd geïntroduceerd, twee beweegscholen waar alleen sport, spel en cultuur werd aangeboden. Vervolgens deden er vier scholen mee in het onderzoek waar niets veranderde, de zogeheten ‘controlescholen’ In totaal deden er 1676 kinderen mee aan het onderzoek gedurende de eerste twee jaar.

Lager gewicht en minder pestgedrag

Prof. dr. Onno van Schayck, UM-projectleider van de Gezonde Basisschool van de Toekomst: “Als we niets doen, neemt met het huidige schoolprogramma het gewicht van kinderen zorgwekkend toe in twee jaar tijd. Het aangeboden programma van de Gezonde Basisschool van de Toekomst lijkt deze trend te kunnen keren. Daarnaast zien we dat het beweeg- en voedingsgedrag van kinderen duidelijk verandert bij invoering van de Gezonde Basisschool van de Toekomst. Ook zien we dat ouders en leerlingen na twee jaar zeer tevreden zijn over GBT. De aanvankelijke scepsis heeft plaatsgemaakt voor enthousiasme. Ten slotte stellen we ook een heel mooie ‘nevenresultaat’ vast, waar we geen rekening mee hadden gehouden: leerkrachten en leerlingen ervaren significant minder conflicten en pestgedrag sinds de start van de Gezonde Basisschool van de Toekomst.”
De Provincie Limburg heeft besloten 850.000,- subsidie toe te kennen aan het project om de tweede fase van de Gezonde Basisschool van de Toekomst te implementeren.

Lees en bekijk ook het item van RTL Nieuws  .